Recension av Bruce den allsmäktige

År: 2003
27/4 2004
Recenserad av JoeZ
J
im Carrey är tillbaka i denna komedi med en gnutta religion.
Freeman spelar Gud och efter att Jims liv vänts upp och ner så vill Freeman att Jim ska ta över hans jobb ett tag. Jim har förlorat jobbet och har haft ett stort bråk med sin flickvän som spelas av den alltid vackra Jennifer Anistion.

Tom Shadyac regisserar, han har tidigare gjort Forrest Gump, detta är dock långt ifrån lika bra. Tom har ett sätt att ändvända bilder tillsammans med musiken. Han lyckas jämt få till den där härliga musiken som kan få en att bilda vackra landskap i huvudet. Till skillnad från några av Toms filmer så är den här ganska tyst av sig, det går att urskilja tystnad i konversationerna, vilket är väldigt olikt både Jim och Toms filmer. Tom har dock en vision och den är något han håller fast vid. Han använder sig ofta av vackra bilder eller miljöer och det går att finna i den här filmen även fast den utspelar sig i en storstad. Och så får hans tagningar och effekter upp en snabbhet och finess som nog räddar mesta av komiken.

Men sen har vi den alltid överkroppsliga Jim Carrey. I vissa av hans filmer har han ett visst kall, som i The Mask använder han sig av Smokin' och Somebody Stop Me, i den här finns B.e.a.t.i.ful och It's Good, IT's GOOOD. Visst är han rolig eller i alla fall i bland. Han använder sig mycket av kropps- och ansiktsuttryck och visst är det därför många gillar han. Han är dock inte alltid rolig, det finns stunder då han dock går så mycket till överdrift att man skrattar.

Jennfer, jag måste säga att det är hennes karaktär som räddar filmen.
Första gången jag såg Bruce Almighty så tyckte jag den faktiskt var dålig, alldeles för mycket av Jim Carreys humor, man blir trött på den. Andra gången så märkte jag inslagen av kärleksdramat som finns med, det är lite, men det räcker. För den kärleken får fram ett budskap. De får dock fram budskapet väldigt billigt men det funkar och sätter oss i en sympatisk ställning. Vi kan inte låta bli att känna synd om Jennifer. Vilket räddar filmen mycket.
Jennifer gör också sin rolltolkning mycket bra. Inte bäst, men bra.

Däremot så stör det mycket med vissa detaljer i historian. Som Freeman säger så får Jim inte ändra på den fria viljan, men ändå så ändrar han på hundens beteende och Jennifers beteende. Han verkar ändra allt omkring en.

Den här filmen är snabb och hyfsat underhållande i nästan två timmar, det är inte Jim Carreys bästa och absolut inte Tom Shadyacs bästa, men den duger som romantisk komedi.

JoeZ 11 har röstat

av JoeZ