Recension av Brudens far

Ã…r: 1991
4/4 2005
Recenserad av cineasten89
N
är det gäller en film som denna så är första upplevelsen underhållande, medan andra och övriga gångerna mest är tidsfördriv. Det är en sån film som är otroligt förutsägbar och sentimental från början till slut. Det är inte så konstigt, eftersom det handlar om en dotters bröllop. Som titeln anger, så handlar det om en far vars dotter ska gifta sig.

Steve Martin spelar pappan George som får sitt livs överraskning vid matbordet samma dag dottern Annie kommer hem från sin tremånaders studerande i Rom. Hon meddelar att hon förlovat sig och ska gifta sig med en amerikan, Bryan MacKenzie, som hon träffat under den korta perioden i Rom. Även om mamman (Diane Keaton) jublar av lycka, så är George rent av chockad och kan inte fatta att hans dotter redan är vuxen och ska gifta sig. Men snart kommer han över chocken och börjar förbereda sig för bröllopet. Men när mötet med brudgummen är avklarat, så finns det massor att ta inuti med, bland annat kostnaderna för bröllopet, eftersom det är meningen att brudens far ska betala. Så får han hjälp av bröllopsfixaren Franck, spelad av en mycket rolig Martin Short, som inte precis är lätt att tampas med... när han är en sån som tuggar tuggummi hela tiden, så att George har svårt att förstå vad han säger, och går fläktande med händerna när han är nervös eller har bråttom.

Tyvärr duger filmen bara som tidsfördriv med underhållande skådespelare som Martin Short. Steve Martin, som inte precis är en karaktärsskådespelare, är underhållande i en viss begränsning. När han är bekymrad, så ser han bekymrad ut, när han är glad, så ser han glad ut, etc. Men den som gör filmen ännu mer underhållande är nog Diane Keaton.

Och även om den så är förutsägbar och sentimental så gillar jag den eftersom det är en film man kan relatera till.

Denna film är baserad på en gammal version från 50-talet med Spencer Tracy som brudens far. Jag vill inte precis jämföra dessa filmer, men för att förklara skillnaden så är denna film nog mer modern i ordets bemärkelse om man skulle säga så. Därför är den en film som man kan ty sig till, eftersom humorn är så modern, även om det tyvärr är så typiskt amerikaniserat. Men det duger iallafall som tidsfördriv när man inte hittar på nåt bättre. Men om man vill ha en riktig klockren och smart humoristisk film, så är det nog inte denna film man ska se. Om man t.ex. ser bort ett par minuter så har man ändå missat ingenting. Så förutsägbar är den.

cineasten89 7 har röstat
JoeZ 1 har röstat