Recension av Buenos Aires, 1977

Regissör: Adrián Caetano
År: 2006
19/3 2008
Recenserad av kanzi
Buenos Aires 1977” handlar om hur en universitetsstuderande fotbollsmålvakt, Claudio Tamburrini, till synes utan anledning blir kidnappad av den korrupta militären under Argentinas diktaturperiod. Han förs till ett hemligt fångläger, där han och andra unga män systematiskt blir utsatta för tortyr och brutala förhör för att få dem att erkänna kopplingar till vänsterrörelsen samt att ange misstänkta rebeller och andra personer.

Männen hålls hela tiden instängda i ett hus med beväpnade vakter som avlöser varandra och som med jämna mellanrum förhör och misshandlar dem. De får bära ögonbindlar och handfängsel och utsätts för psykologiska experiment som att leva tillsammans med andra fångar som har angivit dem. Snart börjar de inse att människorna som släpps och får återvända till sina hem troligen istället dödas – ett öde som även väntar dem själva om de inte lyckas rymma.

Argentina styrdes under åren 1976-83 av en militärdiktatur och under den här tiden försvann människor dagligen som ifrågasatte systemet, eller troddes göra det. Upp till 30 000 människor beräknas ha försvunnit i militärens tortyrläger. Filmen är baserad på Claudio Tamburrinis självbiografiska bok ”Pase Libre – Crónica de una fuga” från 2002. Tamburrino flydde Argentina efter sin tid i fånglägret och bosatte sig i Sverige. Han var senare en av många drabbade som vittnade i rättegångarna mot de inblandade generalerna. Idag bor han kvar i Sverige, har en doktorstitel i praktisk filosofi och forskar i ämnen som sportetik och mänskliga rättigheter. Filmen kom ut redan 2006 och visades bland annat på Stockholms Filmfestival det året samt nominerades till guldpalmen i Cannes.

Vi får alltså framförallt följa Claudio (Rodrigo De la Serna) under hans 120 dagar i fångenskap. Filmens format är minimalistiskt drama och det tar ett tag innan man vänjer sig vid den skakiga kameran och de låga golvvinklarna, men det är också när man har betat av de inledande tortyrscenerna som filmen blir spännande med ett par riktiga thrillerscener. Tortyren är för övrigt ganska snäll i sammanhanget, särskilt i relation till skadorna som kropparna senare vittnar om.

Det är en avskalad men fascinerande film som bjuder på lite annorlunda infallsvinklar och förhållningssätt än man är van vid. Skådespelarna sköter sig allt som oftast bra, särskilt fångarna, som får visa upp mer än sina skådespelartalanger i vissa scener. Rodrigo De la Serna är väl den enda i sammanhanget man som europé känner igen, från sin roll som Che Guevaras sidekick i ”Dagbok från en motorcykel”. Han spelar sin huvudroll utmärkt utan att ta för mycket plats, eller för den skull få för mycket plats. I huset är alla fångar på samma nivå och det är exempelvis sådana saker som känns genomtänkta och realistiska.

Det mest intressanta med filmen, på gott och ont, är hur man som tittare blir inkastad i handlingen utan särskilt mycket bakgrundsinformation. Man får inga förklaringar till varför saker är som de är eller varför deras fångvaktare agerar som de gör. Det känns bitvis väldigt befriande att slippa pekpinnar och all övertydlighet vi är matade med från amerikanska filmer, men samtidigt hade det inte skadat med lite tydligare karaktärsutvecklingar. Uppföljningen av karaktärernas öden i slutet känns lite väl snål. Efter den minimalistiska epilogen sitter man kvar och tänker ”vänta nu?”. Man hänger liksom i lufter och undrar om man som argentinare hade kunnat relatera till filmen bättre. Eller så är det tänkt att man bara ska ges en inblick i Argentinas mörka förflutna.

Är ni ute efter lite meta i filmen så pass på när Guillermo möter ”domaren” och får veta att han snart skall dödas – det är nämligen den riktige Guillermo Fernández som spelar honom.

kanzi 2 har röstat

av kanzi