Recension av Butch Cassidy och Sundance Kid

Ã…r: 1969
17/4 2009
Recenserad av BeforeYouDie
V
i får genom filmen följa den verkliga berättelsen om Butch Cassidy, hjärnan och ledaren av ett gäng laglösa, som livnär sig på att kapa tåg och råna banker. Med sig har han även sin pistolman Sundance Kid, en av de snabbaste personerna i hela western. De lever ett ganska fridfullt liv, då de kapar och rånar sina tåg på ett högst gentlemannaaktigt och stiligt vis och drar sig sedan tillbaka till stillsamheten av kvinnor för att vänta in nästa stöt.

Tillslut har dock några av ”de goda” fått nog av deras röverier och tvingar Butch och Sundance på flykt. En flykt som aldrig tycks ta slut. De finner snart ingen annan utväg än att fly till Bolivia för att starta livet på nytt.

George Roy Hill berättar här den verkliga historien om Butch och Sundance, självklart med sina egna dramatiseringar här och där, men han gör det på ett lättsamt och trevligt sätt och man blir glad när man ser det.

Kemin mellan Paul Newman (Butch) och Robert Redford (Sundance) är lysande och kontrasten mellan dem är genial. Den optimistiska och glade Butch mot den pessimistiska och realistiska Sundance skapar en harmoni som får dialoger och små tjafs att bli trovärdiga och realistiska.

Musiken är signerad Burt Bacharach, och även om det kan låta märkligt till en början så är det perfekt där vi hör den väl. Jag tänker speciellt på när ”Raindrops keep fallin’ on my head” ackompanjerar cykelturen mellan Burt och Sundance flickvän (Katharine Ross), vilket i sig är en av de mest minnesvärda scenerna i hela filmen. Vad beträffar minnesvärda scener så bör även slutet läggas till den listan, och utan att avslöja någonting så ska det sägas att det är ett av filmhistoriens mest kända någonsin.

Vidare gör George Roy Hill ett fantastiskt jobb i sitt berättande, han inleder filmen i en sepiabrun stil, där vi får möta Butch’ gäng och se hur de rånar tåg i klassisk western anda, vi får även ett bevis på Sundance snabbhet med pistol innan vi övergår till filmen i färg och den riktiga berättelsen. Vidare är fotomontaget av deras vistelse i New York ett riktigt snyggt sådan, där Hill visar att musik och stillbilder är det ända som krävs för att tittarna ska förstå vad som händer.

Butch Cassidy and the Sundance Kid är ett klassiskt westernäventyr av den lugna sorten. Den är välgjord och snygg och dessutom mer eller mindre sann. Musiken och skådespelarna är perfekta och regissören gör ett lysande jobb. Detta är helt klart en av tidernas bästa westernrulle.

BeforeYouDie 2 har röstat

av BeforeYouDie
Avatar
Toy Story 2
Ett småkryps liv
Toy Story
Slumdog Millionaire
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Indiana Jones och det sista korståget
Jakten på den försvunna skatten
Casablanca
Indiana Jones och de fördömdas tempel

Cannibals
The Favourite