Recension av Caligula

År: 1979
31/10 2003
Recenserad av MfAP
D
et här är den absurda men till stora delar sanna historien om kejsar Caligula, som låter dräpa sin föregångare Tiberius, för att sedan göra sig populär genom att sätta fart på den romerska ekonomin som Tiberius i stort sett lagt på hög i sitt kassavalv. Det dröjer tyvärr inte länge innan Caligula blir en bindgalen tyrann att räkna med. Han förklarar sig själv som gud, större än alla andra gudar. Han förklarar krig mot Neptunus och låter de romerska soldaterna kasta sina spjut mot vågorna. Och han låter prostituera den romerska senaten för att hjälpa upp statsfinanserna.

Jag är mycket ambivalent vid bedömningen av den här filmen. Den har mycket som är riktigt bra, men också mycket som är rätt dåligt. Skådespeleriet är i många fall lysande. Det är roligt att se Peter O'Toole som den perverse gamle Tiberius. Claudius (sedermera kejsare) spelas också mycket trovärdigt. Men framför allt: Vem ska spela Caligula om inte Malcolm McDowell? Han är formgjuten för rollen. (För en målande beskrivning av nästan hela persongalleriet samt Caligulas bisarra regering rekommenderas Robert Graves böcker "Jag, Claudius" och "Claudius guden" varmt!) Det starka manuset av Gore Vidal står sig väl genom hela filmen.

Mindre positiva är kanske kulisserna som haltar lite emellanåt, men det är ändå inte det värsta. De helt omotiverade hårdporrscenerna som Penthouse klippt in i efterhand (vilka också är orsaken till den stora uppståndelsen kring filmen och anledningen till att bl.a. Vidal tog avstånd från den) förtar mycket av stämningen - kanske just för att man vet vilket bråk de ställde till med. Den ogenerade nakenheten är annars något som gynnar filmen, även om det är ovant att se. Dessutom finns scener med brutalt våld som jag ställer mig rätt frågande inför - men framför allt blir jag äcklad.

Sammanfattningsvis kan man säga att "Caligula" är en intressant film att se. Men om jag hade barn hemma skulle jag definitivt ta bort den från filmhyllan.

MfAP 19 har röstat

av MfAP