Recension av Cannibal Holocaust

Regissör: Ruggero Deodato
År: 1980
Antal visningar (1919)    Forumdiskussion (0)
13/2 2004
Recenserad av Marathon Night
I
Cannibal Holocaust kritiserar Deodato mondo-industrin; den italienska nischen som går ut på att exploatera exotiska folkslag och få västerlänningar, i sina sammetsklädda biosalongsfåtöljer, att sitta och gapa åt vildars märkliga ritualer. Jag har ingenting emot att de sitter där storögda och glömmer bort djävulskapet att prassla med de nyinköpta godispåsarna, så länge den uttalade dokumentärfilmen är på riktigt. Nu är en dokumentärfilm sällan på riktigt. En dokumentär är alltid mer eller mindre vinklad, och då är mondo inte ett undantag. Mondo har flera gånger fått utstå kritik för iscensatt skådespeleri. Filmen i filmen, "The Last Road to Hell", som visar mondo-scener med avrättningar och lik av infödingar, påstås i filmen vara fejk. Teamet bakom detta hån mot filmindustrin är en skara glada ungdomar som nu har gett sig ännu längre in i djungeln, med dubbla längden film, ett sällan skådat engagemang för sensationella filmupptagningar, men med samma baktanke som förut; att klippa bort alla egna provokationer och inofficiella överenskommelser och lämna kvar de rörliga bilderna på ett synnerligen ociviliserat, barbariskt folkslag med ett ologiskt tankemönster.

Men det är här Deodato själv faller offer för vad det är han kritiserar. Det är här jag hittar min största invändning mot filmen. Ni som har hört om den förut, kanske vet att den har blivit bannad och hatat, främst för dess sanna djuravrättningar. Jag hittar inget syfte till de scenerna, annat än att de är där för att uppröra. Det ligger ingen hyllning till filmen i att fånga djurslakt på bild, även då det är ackompanjerat av tragiska toner, som på ngt sätt ska försöka belysa att rollpersonerna är tvungna till att göra vad de gör. Det kan väl visserligen vara sant för handlingens skull, eftersom alla behöver mat, men att sticka kniven i en bisamråtta ett antal gånger innan den dör eller att röra runt bland inälvor i ett sköldpaddsskal, i inget annat syfte än att chockera och väcka uppståndelse för en filmproduktion, gör att Deodato inte är ett strå vassare än sina tidigare landsmän. Jag kunde ha gett filmen en fyra, men all djursnuff gör att den inte är värd det.

Pingstpastorn 0 har röstat
thedyinglight 19 har röstat