Recension av Cape Fear

År: 1991
3/1 2004
Recenserad av Bobby Peru
M
artin Scorsese hade just gjort Maffiabröder, då han blev sugen att göra om filmen Farlig Främling (Cape Fear, 1962).

Den handlar om advokaten Sam Bowden som misslyckats med att frige psykopaten Max Cady. Cady återvänder fjorton år senare, för att ta hämnd på Sam och hela hans familj. Detta utvecklar sig så småningom till en stor, klimax-fylld final.

Cape Fear bygger på en novell av en författare som heter John D. MacDonald. Originalet från 1962 innehåller Robert Mitchum, Gregory Peck och Martin Balsam. De är även med i ny-versionen i cameo-roller. Originalet är nog bättre (jag har faktiskt inte sett den), men Scorsese har nog tagit i lite för mycket med denna remake.

Cape Fear är en stämningsfull film. Nick Nolte som Sam och Jessica Lange som hans fru Leigh är mycket bra som rädda föräldrar till Danielle (Juliette Lewis). Robert De Niro som tatuerade psykopaten Max Cady är imponerande. Filmen har ruggiga miljöer och regin av Scorsese är bra.

Men så fort familjen har nått husbåten urartar filmen.
De Niro's karaktär blir som någon slags odödlig anti-hjälte som tar hur mycket stryk som helst. En till början hyfsat trovärdig film förstörs av totalt orealistiska händelser.
De Niro är kraftfull som Cady, och han fick en oscar-nominering, som även gick till Lange och Lewis, men ingen vann någon statyett. Akademin gillar tydligen inte Scorsese och hans team (oftast inte, med vissa undantag).

Filmen väckte censur-debatt i Sverige. En scen där Cady tar en tugga i Sam's älskarinnas (Ileana Douglas) kind godkändes till slut. Visst är Cape Fear chockerande våldsam, men nu har Scorsese tagit i för mycket. Våldsscenerna i t.ex. Taxi Driver och Maffiabröder var ärliga i sin blodighet, men här är överdrifterna ett faktum.

Trots det ska ni inte avskräckas av Cape Fear. Det är en mycket spännande historia med läskig musik, likaså miljöer och topp-skådisar i bra roller. Dessutom har Scorsese här haft duktiga medarbetare som klipperskan Thelma Schoonmaker, fotografen Freedie Francis (Elefantmannen bl.a.) och kompositören Elmer Bernstein som gjort sitt bästa för att återskapa Bernard Herrmann's (Psycho, Taxi Driver) originalmusik.

Ända fram till finalen är faktiskt detta en riktigt bra film.

Redwood 1 har röstat
Jämte 3 har röstat