Recension av Captain EO

Ã…r: 1986
19/9 2009
Recenserad av Rollywood
C
aptain EO (Michael Jackson) och hans besättning är ute på uppdrag i sitt rymdskepp för att hitta The Supreme Leader (Angelica Huston). På vägen råkar de kraschlanda efter att ha blivit nedskjutna. I fiendens fångenskap blir det nu upp till Captain EO att rädda sig själv och sina vänner. Ett sciencefictionäventyr med sång och dans i Michael Jackson- anda.

Michael Jackson spelar huvudrollen i den här kortfilmen med en budget på mellan 17 och 30 miljoner dollar, vilket gjorde den till den dyraste filmen per minut som någonsin gjorts fram till dess produktionsår 1984. En film skriven och regisserad av Francis Ford Coppola vilket gör att den inte faller ner i b-träsket, trots Michael Jacksons dåliga skådespel. Dessutom var Star Wars-skaparen George Lucas med och skrev manus vilket gav filmen en äkta touch av sciencefiction-äventyr. Men även om Jackson är ganska rutten i replikerna så håller hans dansande och sångrösten filmen på banan till hundra procent.

Det kan dock vara svårt att betygsätta den här filmen som vilken film som helst eftersom det är en 3D-film och därför ger ett helt annat intryck. Dessutom är det en kortfilm och kan i min mening därför knappast jämföras med långfilmer. Musiken är filmens huvudtema men trots all sång och dans är det tveksamt om man kan kategorisera den som en musikal. Det finns helt enkelt ingen annan film i dess slag att jämföra med vilket bidrar till höjt betyg för att vara lite unik. Men handlingen är rent av rutten, vilket förvånar när det är filmens mästare Francis Ford Coppola som skrivit manus. Captain EO gjordes dock inte för att berätta en historia utan snarare för att göra en musikfilm i 3D-format med Michael Jackson.

Alla bör ha sett den här någon gång tycker jag, i synnerhet Michael Jackson-fans. Vi får också se en helt ny sida av Coppola och det blir därför helt klart värt en trea i längden. Tyvärr kommer den inte högre eftersom Jackson inte kan skådespela.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard