Recension av Captain Phillips

Ã…r: 2013
21/1 2014
Recenserad av saggesaliv
C
aptain Philips är filmen som är baserad på verkliga händelser som utspelade sig under 2009 när Somaliska pirater för första gången på 200 år kapade ett amerikanskt fartyg. De tog samtidigt med sig kaptenen - Rich Philips i livbåten och flydde mot Somalia.

Ja. Vad finns det att säga om denna riktigt nervkittlande och spännande thrillern. Vi kastas ganska snabbt in i handlingen och inte ens en kvart efter att filmen har startat, så är vi igång och spänningen är enorm redan från start. Det börjar med att fartyget som Kapten Philips styr över kommer till attack av somaliska pirater som efter ett tag även äntrar skeppet och börjar sin kapning.

Alltså det är så jävla spännande igenom hela filmen - efter att vi fått se piraterna för första gången så ligger spänningen i luften hela tiden och avtar aldrig. Den första timmen med scenerna på fartyget är de allra bästa och där får vi bevittna det psykologiska spelet som Kaptenen försöker spela med piraterna; hur han lyckas manipulera dem och till viss del få de att göra som han vill. När han dock överlistas av piraterna och hamnar i räddningsbåten med dem så börjar ett nytt spel - nu är det piraterna som har kontrollen över honom och de inleder sitt psykologiska spel.

Den intensiva närvarokänslan försvinner aldrig, den blir snarare mer och mer intensiv ju längre in i historien vi kommer. Scenerna i räddningsbåten, där en av piraterna, som för övrigt är skadad, börjar sympatiserar med Philips, är riktigt nära och känns så otroligt tajta och äkta. Efter att spänningen i filmen har avtagit så måste den avdramatiseras på ett snyggt sätt. Detta lämnas det bara ca 5 minuter åt i filmen, men dessa fem minuter blir så otroligt starka att jag sitter med en liten klump i halsen och känner rysningarna i kroppen, som suttit och lagrat upp sig i två timmar. Det behövs aldrig mer än fem minuter, det vi får räcker helt och hållet för att vi ska tonas bort från filmen på ett bra sätt.

Jag hade egentligen inte så stora förväntningar på Captain Philips, jag trodde inte att jag skulle få denna krypande nervkittlande känslan över mig i två timmar, men det fick jag. Det är riktigt bra. Detta är den bästa filmen i denna stilen sedan Zero Dark Thirty som var strået vassare.

Det är många delar som bidrar till den otroliga närvarokänslan som äger rum igenom hela filmen. Vi har kamerahållningen som ofta är handhållen och bidrar till att det verkligen känns som att man är ute på havet. Vi har ett skådespel som är så intensivt och genuint att somalierna som står och skriker, lika bra hade kunnat vara i rummet

Tom Hanks gör sin bästa roll sedan Cast Away skulle jag nog våga säga. Här har vi karaktärsutveckling på riktigt hög nivå och vi får se den lugna och rationella kaptenen brytas ned, bli mer och mer obetänksam och sluta agera lika långsiktigt och förnuftigt som innan. En väldigt bra rollprestation som jag tycker att han skulle förtjänat några fler nomineringar än vad han har fått för. Barkhad Abdi gör en fullständigt lysande prestation som en av den somaliska piraterna vilken han något oväntat fick en Oscarsnominering för.

Jag blev allt som allt positivt överraskad av denna film som, detta måste vara tredje gången jag belyser det, som - verkligen håller spänningen uppe hela filmen. Betyget landar på väldigt stadiga 4:a och kommer därmed upp och krigar om bottenplaceringarna i topp 10 från 2013.

saggesaliv 2 har röstat

av saggesaliv