Recension av Carambole

År: 2005
28/6 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag vet inte när den första svenska polisfilmen kom men det äldsta exemplet jag kan komma på är Roseanna från 1967 (det var för övrigt den första Beck-filmen som gjordes) - därmed inte sagt att det inte finns äldre exempel att ta till - men det var dock först under andra halvan av 90-talet som produktionen av svenska polisfilmer satte igång på allvar och numer finns det flera filmserier som hållit på ett tag, men tyvärr så verkar kvantitet gå före kvalitet i många fall (Johan Falk-serien är ett klockrent exempel). Det finns undantag men svenska polisfilmer i serieformat är ofta baserade på böcker och Håkan Nessers böcker om Van Veeteren har resulterat i en filmserie med Sven Wollter i titelrollen - det är inte den bästa filmserien men långtifrån den sämsta och den bästa delen i Van Veeteren-serien jag sett är Carambole från 2005.

Handlingen kretsar alltså kring en polis vid namn Van Veeteren (Sven Wollter), som nu har gått i pension och bestämt sig för att öppna ett bokantikvariat för att ha något att göra om dagarna. Hans son Erich (Josef Säterhagen) har varit kriminell men verkar nu försöka bättra sig eftersom att han själv ska bli pappa, och han hjälper sin far att renovera lokalen där antikvariatet ska öppnas så småningom.

En mörk och regnig kväll är Pieter (Peter Andersson) ute och kör när han plötsligt råkar köra på någon. Den han kört på dör innan Pieter hinner ringa ambulans och eftersom det inte finns några vittnen till olyckan så bestämmer sig Pieter för att helt enkelt bara köra därifrån. Dagarna går utan att någonting händer och Pieter andas ut och tror att han kommer att klara sig undan. Men en dag får han ett brev från en okänd person som vill förbli anonym, och i brevet står det att om Pieter inte lägger en summa pengar i en plastpåse och sen lämnar påsen på en angiven plats så kommer åtgärder att vidtas.

Pieter beger sig till platsen, som för övrigt är en vägkrog, och Erich råkar vara där. I tron att det är Erich som skickat utpressningsbrevet så gör sig Pieter skyldig till Erichs död ute på parkeringen. Men sen dröjer det inte länge innan Pieter får ett nytt utpressningsbrev som av allt att döma kommer från samma avsändare och Pieter bestämmer sig då för att försöka hitta den som skickat brevet. Samtidigt börjar Van Veeteren utreda fallet på egen hand och han tänker inte ge sig förrän han hittat mördaren.

[--]Det här är en av de bättre svenska polisfilmerna jag sett - kanske inte den allra bästa men den är ändå väldigt bra. Den är väldigt spännande och filmen tar faktiskt en del oväntade vändningar. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Sven Wollter - jag tycker faktiskt han gör en av sina bästa roller här. Jag ger även ett plus till Peter Andersson.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen