Recension av Carrie

Regissör: Brian De Palma
År: 1976
18/9 2004
Recenserad av gva1116
För er som inte sett filmen: Denna recension innehåller ett fåtal spoilers som kretsar kring slutet och balen. De flesta vet säkert om allt detta ändå, men för säkerhets skull är det nog bäst att jag förvarnar er*

Carrie är en plågad, udda high-school elev utan självkänsla och vänner ... och utan den blekaste aning om hennes krafter. När hennes psykotiska mor och sadistiska klasskompisar till slut går för långt förvandlas den blyga tonårsflickan till en otyglad, hämndlysten maktfaktor som med hjälp av sin "speciella gåva", nämligen telekenesi, förorsakar totalt kaos och ett inferno av blod som tar dig med till skräckens absoluta djup -- och ännu djupare!

Carrie är Brian De Palmas första film som regissör, och onekligen hans bästa. Regin är väldigt fantasifull och passar in perfekt, han sköter hämndscenen jättebra med split-screen funktionen. Jag har märkt att han verkar ha använt ett filter som mjukar upp scenerna och suddar ut konturerna lite. Det skapar en fin stämning, då det används som mest, och jag tror att det symboliserar Carries välmående, eftersom den används när hon går hem och solen skiner och på balen när hon dansar med Tommy. Då används det till fullo och det får en drömliknande känsla, är det så Carrie känner?

Skådespelet är väldigt bra. Särskilt bra är Piper Laurie i rollen som Carries mor Margaret. Både hon och Sissy Spacek, i rollen som Carrie, fick Oscarsnomineringar för sina roller, men som synd är blev det bara nomineringar. De förtjänade verkligen en Oscar för sina roller.
Amy Irving sköter sin första filmroll som Sue Snell väldigt trovärdigt och man undrar varför ingen annan filmskapare hade upptäckt henne medan hon spelade teater.

Detta var då den första King-boken, det var faktiskt den första filmatiseringen av hans böcker också. Den första och den bästa. Filmen skiljer sig mycket från boken, kanske den största skillnaden är att istället för att förstöra hela staden, som i boken, så förstör hon bara skolan.
De Palmas förklaring var att när man är tonåring så är skolan ens liv och att det därför inte finns ingen anledning till att förstöra hela staden. Det skulle bara bli överdrivet och fånigt. Själva slutet är också specialskrivet för filmen och Stephen King har själv sagt att han tyckte att det var mycket bättre än det han skrev i boken. Själv tycker jag att filmen är mycket bättre upplagd än boken. Boken intervjuar personerna som överlevt händelserna, vilket inte filmen gör. Det passade bra i boken, men i filmen så skulle det ha blivit förödande.

Musiken är skriven av Pino Donaggio. Det var först menat att Bernard Herrman skulle göra det, men efter hans död valdes Donaggio. Han gör ett väldigt bra jobb och har skapat ett klassiskt soundtrack. Musiken fångar stämningen precis och ger filmen ett ännu större djup. Under scenen direkt innan helvetet bryter loss har han skapat en nervpirrande spänning, men också sympati för Carrie och vad som kommer att hända.

Filmen lanserades som en cool tonårsskräckis, men under ytan är det den mest realistiska och hemska mobbingfilm som någonsin gjorts. Jag vill inte kalla den en skräckfilm, utan ett drama. Jag blev dessutom inte rädd nog för att det skulle vara en skräck för mig.

Filmen får en att tänka till, kan personer verkligen vara så hemska?
Svaret är ja! Jag vet, det är hemskt. Tanken på att behandla en person på detta vis får en att må illa, jag har själv varit med om flera liknande saker. Tänk på det nästa gång ni ser den här filmen, att det är mer än en skräckfilm.
Som skräck är den väldigt lam, men som drama är den ett mästerverk.

Carrie fick en uppföljare år 1999, The Rage: Carrie 2, och en remake år 2002...

gva1116 18 har röstat
Bobby Peru 18 har röstat