Recension av Casablanca

År: 1942
29/9 2006
Recenserad av Priceguy
F
ilm uppfanns för över 110 år sedan. Under den tiden har givetvis enorma framsteg gjorts, inte bara inom tekniken utan även med sättet att presentera film. Något så enkelt som att röra på kameran samtidigt som man filmar är flera år yngre än filmkonsten själv.

Av denna anledning fungerar många filmer, som på sin tid var banbrytande och fantastiska exempel på vad film kunde göra, helt enkelt inte lika bra i dag. Det är svårt att tävla med utvecklingen, särskilt om det originella man gjorde har kopierats dussintals gånger sedan dess. Så förgås många filmer.

Sedan finns det den andra kategorien. Filmer som fungerar precis lika bra i dag som när de först visades. Filmer som Trollkarlen från Oz, Doktor Caligaris kabinett, och Casablanca.

Casablanca är än i dag ett lysande exempel på en perfekt film. Inte en enda scen eller en enda replik är felplacerad. Vi följer en karaktär genom en förändring som återspeglas i de andra karaktärerna, och varje steg följer logiskt på det sista tills filmen når sitt klimax i en av de bästa, och mest kända, slutscenerna i filmhistorien.

Under andra världskriget försöker, enligt filmens inledningstal, många fly det härjade Europa. Många av dem hamnar i Casablanca i Marocko, där de väntar på att få utresetillstånd till det hägrande USA. I Casablanca driver den hårde och cyniske Rick Blaine (Humphrey Bogart) en natt- och spelklubb. Rick hyser ett tydligt ogillande för nazisterna och deras medlöpare. Han samarbetar med den korrupte polischefen Renault (Claude Rains), ett strålande exempel på en fullständig egoist. Renault får filmens bästa repliker och det är tydligt att Rains trivdes i rollen.

Till Casablanca, och till Ricks klubb, kommer motståndsledaren Victor Laszlo (Paul Henreid) med sin fru Ilsa Lund (Ingrid Bergman), som har ett gemensamt förflutet med Rick. Samtidigt har Rick kommit över resebrev som låter innehavaren lämna Casablanca för friheten i väster. Rick måste välja mellan sina känslor för Ilsa, och hans moraliska filosofi, koncist uttryckt i den tidiga repliken "I stick my neck out for nobody", testas i grunden.

Det är den ytliga handlingen, men egentligen handlar filmen om känslor. Ricks och Ilsas känslor för varandra. Ilsas känslor för Laszlo. Ricks gamle vän Sams känslor för honom. Renaults känslor för sig själv. Och kanske framför allt Ricks försök att ignorera det faktum att han över huvud taget har känslor.

Sårad man blir känslolös hårding men kan inte längre dölja sitt bultande hjärta. Det är en historia vi har sett på film tusen gånger förut. Det här var en av de första, och är fortfarande en av de bästa.

BeforeYouDie 5 har röstat
Priceguy 22 har röstat