Betyg idag: 1 024 Besökare idag: 4 302

År: 1995
25/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
C
asino är Martin Scorsese's "uppföljare" till Maffiabröder.
I den här filmen skildras staden Las Vegas glittriga tid under 1970-talet.

Filmen bygger som så många andra gangster / maffiafilmer på en bok. Den är skriven av Nicholas Pileggi, som även skrev den liknande filmen Maffiabröder (Goodfellas, 1990).

Jag tycker om boken, faktiskt bättre än filmen, även om filmatiseringen fångar vissa detaljer bra.

Sam "Ace" Rothstein är en hyperintelligent jude från Chicago. Han är expert på odds och speciellt hästar.
Han kommer till spelstaden Las Vegas i Nevada-öknen vid unga år och jobbar sig sakta men säkert upp i branschen.

Men inte med hjälp utan maffian, som han har goda kontakter med.

Det är maffian som styr stan, och det klargör Scorsese tydligt.

I boken (och i verkligheten) hette Sam Lenny "Lefty" Rosenthal, men hans och de övrigas namn har ändrats i och med filmen.

"Ace" (spelad med bravur av en återhållsam Robert De Niro) träffar så småningom den hetlevrade lille gangstern Nicky Santoro (Joe Pesci), som för övrigt är en gammal barndomsvän till honom.

Han är ett rejält energiknippe. En kille som gillar att sticka en blyertspenna i en annan människas hals och klämma sönder en annans huvud i ett skruvstäd.

Eftersom "Ace" jobbar på ett av Las Vegas ansenligaste kasinon så blir relationen med Nicky jobbig och pinsam efter ett tag. Han super, svär och är allmänt förbannad och våldsam mot alla i sin närhet.
Till slut blir han utkastad från kasinot, och det är då de riktiga problemen börjar.

"Ace" har sedan tidigare gift sig med f.d. horan Ginger (Sharon Stone). Hon är en falsk slampa som inte uppskattar hans kärlek och presenter, och dessutom träffar hon sin gamla hallick Lester (James Woods).

Till slut börjar hon även träffa sin makes gamla barndomskompis Nicky, som blir ödesdigert för alla inblandade...

Casino är en stundtals lysande film. Den innehåller en stark känsla för dåtidens glitter och glamour i Las Vegas.
Det är snyggt rekonstruerat och proffsigt gjort.

Många av skådisarna imponerar. Sharon Stone gör sin bästa rollprestation någonsin. James Woods (underskattad i allmänhet) är lika bra som vanligt.

De Niro är bra som han alltid brukar vara, men han är ju tämligen ordinär. Sådana karaktärer spelar han ofta, men han lyckas eftersom han spelar den på ett lugnt och coolt sätt. Han inför rutin som många skådisar saknar helt.

Joe Pesci tycker jag annorlunda om. Han är rent ut sagt jobbig och dryg. I Maffiabröder var han bra, och vann ju en Oscar, men här härmar han sin karaktär i den filmen alldeles för mycket. Men Pesci är Pesci... Han är ju bra på att spela psykopater, men det gör han ju nästan alltid.

Martin Scorsese är den perfekta regissören för jobbet.
Han kan sin sak, så det behöver inte sägas så mycket mer om den saken. En av världens bästa regissörer visar sina kunskaper bakom kameran.

Det som jag dock stör mig på är det grova våldet (filmen klipptes på svensk bio, fast Scorsese protesterade) och likaså språket. Pesci och några andra svär över 200 gånger, vilket var ett nytt rekord.
Det blir många "fuck" i filmen, och ordet sägs nästan kontinuerligt i varenda jävla scen.

Trots små brister (och att filmen är lite väl lång och överarbetad) är den mycket bra. Det är känslorna och spänningarna som gör den.

Casino kommer inte i närheten av föregångaren Maffiabröder, men den står på egna ben.

Vilket i och för sig är en god egenskap.

Jämte 5 har röstat

Arizona Junior
Natural Born Killers
Dawn of the Dead
Blood Simple

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.