Recension av Cassandra's Dream

Ã…r: 2007
22/5 2008
Recenserad av blue velvet
I
an (Ewan McGregor) och Terry (Colin Farrell) är två sammansvetsade bröder som lever i London. Ian hjälper sin far (John Benfield) med att driva hans restaurang medan Terry jobbar på en bilverkstad. Ian har en dröm om att bli en framgångsrik affärsman inom hotellbranschen i Los Angeles, där för övrigt brödernas farbror Howard (Tom Wilkinson) lever som framgångsrik plastikkirurg, medan Terry drömmer om att få öppna en sportaffär hemma i London. Terry lider av ett enormt spelberoende, och en kväll så blir han medbjuden utav en kompis till en pokerkväll där man ska spela med höga insatser. Till en början så går det bra, men som vanligt så vänder turen för Terry, och han förlorar 90,000 pund på ett bräde. Terry berättar för sin bror att han har hamnat i sin största knipa någonsin och inte vet hur han skall ta sig ur den.

De båda bröderna får reda på via deras mor (Clare Higgins) att farbror Howard skall komma till staden på en kort visit, och genast så ser bröderna att det kanske finns hjälp att få. När de så träffar Howard så berättar de för honom vad som uppstått och vädjar därför till honom om ekonomisk hjälp. Han går till sist med på det, men på ett villkor. Att bröderna går med på en gentjänst. Howard har nämligen kommit i luven på en gammal kollega som vill sätta dit honom för ohederliga affärer, vilket skulle resultera till Howards undergång som yrkesman. Därför så ber han Ian och Terry att helt enkelt röja hans gamla kollega ur världen. Efter mycket om och men så går de med på uppdraget, och deras liv förändras för alltid.

Woody Allen har i stort sett lagt ner sin skådespelarkarriär för att enbart hålla sig bakom kameran. Som skådespelare så har jag aldrig sett honom som något geni. Jag har alltid haft svårt för hans neurotiska karaktärer som jämt och ständigt varit en standardmall för honom i de flesta av hans filmer. Det som har varit hans styrka är hans förmåga att skapa täta och intressanta dialoger. Språket har varit och är hans största vapen både framför och bakom kameran.

Här i hans senaste film betitlad ”Cassandra`s Dream” så visar han återigen sin genialiska uppfinningsrikedom när det gäller skarpa dialoger. I och med att han har valt en mycket enkel och rak linje i sitt berättande, där man i stort sett hela tiden under filmens gång vet vad som skall hända, så är det återigen dialogen som bär filmen rakt igenom. Något större fysiskt agerande levereras inte utav karaktärerna, utan här är det ordets mening och tyngd som skapar den dramatiska nerven i storyn. Bildspråket är också rakt och enkelt. Här bjuds det inte på några direkt atmosfäriska och detaljrika händelser vid sidan av personernas agerande, utan nästan all tyngd har lagts på skådespelarnas prestationer, och därför så kan jag inte undvika känslan att det utspelar sig på en teaterscen snarare en på en filmduk.

Skådespelarprestationerna är i världsklass. Att ha med Colin Farrell och Ewan McGregor som de båda bröderna var ett val som blev till det bästa tänkbara. Inte bara för att jag tycker att de har vissa likheter med varandra utseendemässigt, båda kan också benämnas under titeln karaktärsskådespelare. Spanar man in deras lista på filmproduktioner under årens lopp så är den allt annat än smal och enkelspårig. Farrell gör här i mitt tycke sin bästa rollprestation någonsin. Hans gestaltning av den smått nervrotiske Terry är formidabel. Terry är en komplex och omständig person som aldrig hittar rätt i sin tillvaro. Hur han än försöker att komma på rätt spår så krånglar han alltid till det i sista stund. Han känner en enorm trygghet hos sin överentusiastiske bror Som Ewan McGregor gestaltar på ett helgjutet sätt. Till skillnad från Terry så är Ian mer målmedveten och utåtriktad. Problemet är bara att han är väldigt naiv, därför så går det aldrig riktigt som han har tänkt sig med saker och ting. Ian är en drömmare till skillnad från Terry som är en mer bitter och sentimental person som har svårt att ta steget till något nytt.

Farbror Howard gestaltas utmärkt av Tom Wilkinson, och man kan verkligen själv känna den respekt han inger hos bröderna. Speciellt i den scenen när han försöker övertala dem att utföra gentjänsten, när han med sin bullrande hesa röst säger
” The family blood is deeper than real blood”.

Woody Allen har överlag gjort ett riktigt snyggt jobb. Tyvärr så brister det lite grand i slutet på filmen. Slutet känns lite väl enkelspårigt och abrupt, och han lämnar mycket obesvarade eftertankar hos mig. Men med övertygande skådespelarprestationer och rapp dialog så fixar han till det här riktig snyggt, och jag hoppas att Woody även i framtiden enbart håller sig bakom kameran.

Betyg:3/5

blue velvet 6 har röstat