Recension av Cast Away

År: 2000
31/10 2004
Recenserad av billybob
C
ast Away är ett modernt mästerverk som berör.

Det handlar om den smått frenetiske Chuck Nolan (Tom Hanks). Han jobbar åt FED EX och reser över jorden i tid och otid. För att ha kommit upp sig som han har gjort inom företaget är tiden viktig att passa.

Chuck är smått besatt utav tid och att hålla koll på varje minut. Han lever ett hektiskt liv. Chuck har även en stor kärlek i sitt liv. Det är Kelly (Helen Hunt). De har dock inte "hunnit" gifta sig, men det är något Chuck vill vid tillfälle. För att inte tala om hur mycket Kelly längtar.

Under julen blir Chuck tvungen att åka iväg på ett nytt jobb med kort varsel. Under flygresan stöter de på ett väldigt oväder och tappar radiokontakten hela tiden. Till slut kraschar planet och Chuck spolas iland på en öde ö. Han är den enda överlevande från kraschen.

Problemet är bara att planet inte hann positionera sig och att det hade flugit runt ovädret. Så sökområdet är inte ens i närheten utav där Chuck befinnner sig. Han är medveten om det och påbörjar en personlig kamp om överlevnad i ensamheten.

Tom Hanks gör en enorm prestation i Cast Away. Det är otroligt att följa honom i filmen. Det märks inte att det är agerat, det känns som att sitta och titta på något som händer på riktigt. Så, då kan man ju säga att han har lyckats med varje skådespelares dröm då.
Även Helen Hunt är väldigt bra.

Produktionen är ganska bra med en klar och tydlig bild som är behaglig att se på. Ett hyfsat ibland bra 5.1 ljud. Det finns som sagt en hel extra skiva med material om produktionen också.

Sammafattningen får bli att Cast Away lever upp och över sina förväntningar. Det här är berörande, att få se Chuck Nolands alla känslor. Hopp, förtvivlan, glädje, ångest, sorg, längtan och lycka. Det här är verkligen en inre resa för honom, en resa som skall få honom att få nya värderingar om livet och nya prioriteter. Ett mästerverk som skall finnas i samlingen.

othis 1 har röstat
billybob 8 har röstat