Recension av Catch Me If You Can

År: 2002
3/4 2004
Recenserad av cineasten89
E
n film med Leonardo DiCaprio - haha! Det var min första intryck när jag såg att det skulle komma upp en film på bio med Leo, snyggingen från Titanic men som efter det mer eller mindre försvann efter floppen The Beach. Men när jag såg handlingen, och att Tom Hanks medverkade i en mindre huvudroll, så var det självklart att se filmen! Och jag blev verkligen inte besviken, snarare förvånad och överraskad.

Leonardo DiCaprio spelar ju helt perfekt och han imponerar verkligen! Tom Hanks gör som alltid en perfekt rollprestation, men denna roll var ju nåt utöver det vanliga. Han spelar ju FBI agent, och passar verkligen i rollen. Visst älskade man honom i Forrest Gump, och grät av hans homosexuella roll som kämpar för rättvisan i Philadelphia, men det här var nåt annorlunda. Det gav honom tyvärr inte Oscars, men varför ge honom en Oscarstatyett när han redan hade två Oscars för de filmer jag nämnde nyss.

Frank Abagnale (DiCaprio), den yngste som någonsin stått på FBIs "Most vanted"-list, är bara 16 år när han börjar med checkbedrägerier, efter att föräldrarna skilt sig. Innan han fyllt 21 år, hade han hunnit arbeta både som läkare såväl som advokat och pilot. Vid 17 års ålder var han den mest framgångsrika "bankrånaren" bankbedrägaren i USAs historia. Detta är en verklighetsbaserat berättelse om Frank Abagnales tid som checkbedrägare. FBI agenten Carl Hanratty (Tom Hanks) har gjort det till sin främsta uppgift att finna den unge brottslingen och ställa honom inför rätta. Abagnale lyckas dock alltid stå en steg före.

Det är en underhållande och kul film som man kan småle åt vid flera scener. Spännande är det förstås också. Det är en så briljant gjord film, verkligen välgjord. Steven Spielberg har verkligen lyckats igen! Spielberg är känd för att göra bra filmer, men har ändå haft några mindre bra filmer, men det här tillhör verkligen en av hans bättre filmer, men dessvärre inte hans bästa.

Handlingen är ganska enkel, men otrolig och sevärd, och hela berättelsen vävs ihop så väl att man verkligen inte kan låta bli att älska filmen. Och att Tom Hanks och Leonardo DiCaprio gör två stora roller i filmen gör det ju förstås inte sämre. Jennifer Garner, en söt skådespelerska, är med i en liten biroll som prostituerade, och hon gör en bra liten insats. Ärligt talat så är hela rollistan så unika och bra, och Spielberg vet verkligen hans jobb.

Men brister finns det ju alltid. Ibland blir det lite segt, men det händer så sällan, kanske bara två gånger i hela filmen. Det är en film som imponerar och som verkligen är en "måste-se" film.

Ett mästerverk är det inte, men en underhållande och spännande film. En väldig bra film som verkligen är mer än godkänd!

othis 1 har röstat

Boogeyman
Miss Secret Agent 2 - Armed and Fabulous
Timeline
Virgin Suicides

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.