Recension av Catwoman

2/5 2006
Recenserad av #32
D
arkcomic-filmernas ÅsaNisse

Så har då feminismen gjort sitt intåg till serietidningsfilmernas pengastinna värld. Med ungefär samma tyngd och trovärdighet som F!. Halle Berry tar sig an rollen som den stackars blyga kontorsflickan som får reda på fel information och utsätts för mordförsök av den hemska chefen. Fram till denna punkt så är filmen skapligt ok, men efter scenen då katten till kuslig musik flåsar henne i ansiktet så går allt utför. Brant utför.

Det som följer är en veritabel orgie i höftvickningar, kattskutt och Destiny's Child wannabes som frenetiskt försöker basdunka liv i actionscenerna. De stereotypa männen där vi har den onda chefen, macho-polisen som är snäll mot småbarn, och självklart den politiskt korrekt fjolliga bögen leverar repliker som till innehåll och framförande borde få Våra bästa år att bli fundersamma.

Batman lyser demonstrativt med sin frånvaro från Gotham City vilket även den mörka energi som Burton och Nolan skapat gör. Halle Berry är ganska ok som den blyga kontorsflickan, men tar sig vatten över huvudet när hon försöker vara actionhjälte. Det blir bara platt och onyanserat. Hennes manliga motspelare som tolkar polisen har förvisso ett väldigt dåligt manus och en sugig regissör att jobba med, men lyckas ändå landa under förväntningar. Smöriga leenden och klyschiga repliker slår som hagel i backen.

Jag kan inte sätta något annat än en etta med rent samvete på detta skräp.

#32 17 har röstat

av #32