Recension av Center Stage

Ã…r: 2000
19/2 2005
Recenserad av cineasten89
H
andlingen är ganska simpel. En grupp flickor och killar som drömmer om att bli berömda som balettdansare, men som bara precis börjat på en flott balettskola i New York. Men vägen mot deras framgång är inte precis problemfritt. Man får tampas med skönhetsideal, anorexiproblem, problem med familjen, dåligt självförtroende, kärleksproblem och möjligheten att finna sig själv.

Men vad är egentligen meningen med en showbiz film som denna? Det finns nog redan gott om den sorten. Fame, Saturday Night Live och några fler, så varför göra en film till? Nåja, det är inte alltid intressant att se såna filmer, men intressant är det att på ett ungefär kunna skapa sig en bild av hur det egentligen är i balettbranschen. Det handlar inte bara om showbiz, vilket är bra, för bakom showbiz måste det finnas grunden till drömmarna. Därför är balettdansarna i filmerna stora drömmare, vill gärna nå framgång till varje pris, men några förstår att man måste sätta gräns nånstans, innan det hela går för långt att man får problem.
Det handlar också om sann vänskap, tillit, att ställa upp närsomhelst, men också om att göra svåra beslut och att välja. Därför är denna film så bra. Förutom showbiz, är det en typisk tonårsfilm, som visar hur svårt det kan vara att vara tonårig, men ännu svårare om man har press på sig själv. Det är också härligt att se danserna, hur tonåringarna älskar det de gör och så klart hur de klarar livet utanför baletten.

Peter Gallagher (vars namn säkert ni alla känner igen) spelar den jobbiga, envisa och svåövertalade balettchefen Jonathan Reeves för "The Company", som inte precis är en omtyckt person i hela filmen. Filmen visar också att de vuxna kan förändras och inte är så hårda inuti. Man får också uppleva de elaka kommentarerna dansarna får vara med om som balettdansare, men hur de besegrar det genom att bli bäst eller helt enkelt genom att visa dem det. Intrigerna är ganska roliga, och det är härligt att se en hård personlighet bli mjuk till sist.
Dessutom är fotot så himla snyggt, handlingen dessvärre förutsägbar men ändå super. En film man gillar om man gärna ser en film som nästan bara består av balett, men som också har innehållsvis kärlek, vänskap och svåra val.

cineasten89 6 har röstat

av cineasten89