Betyg idag: 1 805 Besökare idag: 6 470

År: 2008
10/1 2009
Recenserad av Melvin Udall
C
lint Eastwoods politiska åskådningar brukar kunna sammanfattas "everyone leave everyone else alone". Inte sällan har denna önskan uttryckts i hans filmer (som i Unforgiven, exempelvis). Överheter verkar han inte ha mycket till övers för, och nu fortsätter han att sparka uppåt med sin nya film Changeling, en samhällskritisk thriller som ytterst ifrågasätter de myndigheter som säger sig skydda medborgarnas rättigheter.

Angelina Jolie spelar Christine Collins, en ensamstående mor som bor och jobbar i 20-talets Los Angeles. Med sin lille son Walter för hon en vanlig, inordnad och trygg tillvaro. Men en dag är inte Walter hemma när hon kommer hem från jobbet. Polisen tar sig tid med att ta Christines oro på allvar, men snart står det klart att det inte är säkert att Walter kommer tillbaka. Vad som sedan följer är en Kafkaartad händelsekedja som tyvärr råkar vara verklighetsbaserad. Christine får genomlida otaliga hemskheter som inte sällan kommer just från de instanser som ska hjälpa henne. Den ende som verkar stå på hennes sida är radiopredikanten Gustav Briegleb (spelad av John Malkovich), en aktivist som ägnar sig helhjärtat åt att få den korrumperade Los Angelespolisen på fall.

Clint Eastwood är en av Hollywoods mest produktiva regissörer med åtta filmer på lika många år. Bara om någon månad kommer hans nästa film, Gran Torino, och man skulle kunna tro att sådan ihärdghet skulle gå ut över verkens kvalitet. Men tvärtom har Eastwood bidragit med några av sina bästa alster just under senare år, som Mystic River och Letters from Iwo Jima. Million Dollar Baby föll mig inte helt i smaken, men den gjorde onekligen ett starkt intryck på de flesta (inte minst Oscarjuryn). Med Changeling fortsätter han sätta ribban högt och visar än en gång på sin styrka som filmskapare.

Angelina Jolie gör en riktigt stark insats som Christine. Hon får ge uttryck för många olika känslolägen, många extrema, men det blir aldrig falskt eller tillgjort. Jolie är en extremt begåvad skådespelare som bär upp filmen med bravur och utan tvekan förtjänar en Oscarnominering för den här rollen. En imponerande prestation gör också Jason Butler Harner som Gordon Northcott, en man som visar sig ha avgörande betydelse i sammanhanget.

20- och 30-talets Los Angeles är fantastiskt återskapat (jag var ju inte där på riktigt i och för sig, men vackert att titta på är det) och fotot har en aningen blek ton som understryker Christines utsatta situation.

Changeling är i grunden väldigt konventionellt gjord, men med ett sådant öga för detaljer såväl som helhet att det aldrig blir enahanda eller likgiltigt. Det här är en fantastisk film.

canyonjoe 7 har röstat

Rembrandts anklagelser

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho