Recension av Chappie

År: 2015
5/3 2015
Recenserad av August Dellert
C
happie är ett humoristiskt actiondrama som känns som en blandning mellan Wall-E, Robocop och Blomkamps egna District 9. Om du gillar udda, smutsiga och emotionella science fiction-filmer så kan jag med enkelhet rekommendera Chappie.

Jag har varit ett stort fan av Neill Blomkamp ända sedan han tog mig med storm med den fenomenala överraskningen "District 9" år 2009. För att inte tala om hans kortfilm om "Halo" som kom redan 2007. Jag uppskattade även Blomkamps andra storfilm "Elysium", trots att den inte alls nådde upp till genombrottets kvalitet.

Det jag uppskattar med Blomkamps filmer är att de har en rå diskbänksrealism som sällan skådas i scifi-genren. En sorts smutsig old-school känsla som för tankarna till en tidig George Lucas eller Ridley Scott i sina glansdagar. Visst innehåller hans filmer många datoranimeringar, men de lyckas för det mesta kännas väldigt grundade i verkligheten. Jag uppskattar även att det alltid finns ett djupare budskap i Blomkamps filmer.

Chappie handlar om en nära framtid där datorstyrda robotstyrkor hjälper polisen hålla ordning i det kaotiska Johannesburg i Sydafrika. När ett gäng kriminella typer blir utpressade av ett större gäng så får de idén att kidnappa polisrobotarnas skapare och få honom att ge dem en egen robotgangster. Men vad de får blir den första egentänkande roboten någonsin, Chappie, och saker går inte riktigt som planerat.

Den mörka humorn som vi fick se i District 9, men som saknades i Elysium, är nu tillbaka med råge. Mycket tack vare Chappies röst av Sharlto Copley som varit med i alla tre av Blomkamps filmer och är känd för att improvisera väldigt mycket.

Ett annat avsevärt tillägg är duon Ninja och Yo-Landi Visser från musikgruppen Die Antwoord som i Chappie underligt nog spelar sig själva (till stor del). Vad Ninja och Yo-Landi saknar i ren skådespelartalang vägs upp av deras genuint coola och väldigt udda stil, vilken genomsyrar hela filmen med både musik, kostym och attityd. Det är uppfriskande att se riktiga stilikoner istället för påklistrat stylade skådisar. Det får de betydligt mer etablerade skådisarna som Hugh Jackman och Sigourney Weaver att stå ut, inte som dåliga, men som mindre äkta. Men filmens största bedrift är ändå Chappie själv som känns mer levande och känslofylld än någon annan robot jag sett. Trots sina begränsade uttrycksmedel så är Chappie ljusår från den artificiella mänsklighet vi såg i ex I, Robot eller AI.

Chappie innehåller Bloomkaps säregna estetik tillsammans med en både brutal, humoristisk och hjärtlig berättelse som jag sent kommer glömma.

August Dellert 7 har röstat

av August Dellert