Recension av Chasing Amy

Ã…r: 1997
19/1 2004
Recenserad av ccrows
K
evin Smith´s tredje film "Chasing Amy" kan ses som en liten comback efter halvfiaskot i "Mallrats", många vill nämligen hävda att Smith fick lite hybris när han fick så stor budget som han ändå fick i jämförelse med "Clerks" och visst, "Mallrats" är ingen kanonrulle men den är på ingalunda någon dålig film, nog om dom tidigare filmerna.

Liksom dom flesta av Kevin Smiths alster följer också "Chasing Amy" tidslinjen och utspelar sig i staden Red Bank, New Jersey. "Chasing Amy" fokuserar på kollegorna och vännerna Holden och Banky som spelas av Ben Affleck och Jason Lee där dom driver sin serietidningsfirma Bank Holdup men vännskapen börjar gnissla när Holden träffar en tjej, Alyssa som spelas av Joey Lauren Adams, problemet är bara att Alyssa inte helt verkar vara inne på killar...

Detta kan ses som Ben Afflecks enda fullpoängare när det gäller hans skådespeleri för inte gjorde han många glada med Reindeer Games, Pearl Harbor & Gigli, Även Kevin Smiths ständiga följeslagare Jason Lee imonerar

"Chasing Amy" är en riktigt bra film, Smith driver storyn bra framåt och avslutar smart. Som kuriosa kan nämnas att ryktena säger att "Chasing Amy" handlar om ett förhållande som Kevin Smith hade med Joey Lauren Adams som spelar i praktiken samma roll i filmen som i förhållandet

Liksom samtliga av Kevin Smiths tidigare alster följer också Chasing Amy tidslinjen och utspelar sig i staden Red Bank, New Jersey

hursomhelst, se denna film.

ccrows 12 har röstat

av ccrows