Betyg idag: 1 136 Besökare idag: 4 647

År: 2002
4/10 2004
Recenserad av cassiopeia
D
et första som slår mig är att fotot är väldigt snyggt. En massa roliga bildvinklar, snygga färger och trevliga idéer. Fotot är inte bara snyggt i början, utan fortsätter att vara det genom hela filmen.

Chicago baserar sig på musikalen med samma namn, och är egentligen en musikal i filmform. Här finns fortfarande massor av musik och dans, kombinerade med filmens möjligheter vad gäller klipp och dylikt.

Huvudpersonen Roxie drömmer om att bli kabaréstjärna. Hon ser sin vardag genom att spela upp den för sig själv, som om hon stod på svenen och sjöng inför publiken. Roxie har stora förhoppningar på att hennes hemliga älskare ska lägga ett gott ord för henne hos en bekant med inflytande i kabarévärlden. Dessvärre visar det sig att älskaren inte har någon beknat i kabarévärlden, och Roxie skjuter honom. Hon hamnar i fängelse, anklagad för mord. Roxie får hjälp att skaffa en advokat som aldrig förlorat ett fall - förmodligen tack vare att hans metoder är något egna.

Ärligt talat var jag inte speciellt intresserad av handlingen - huvudsaken var ATT det fanns en handling. Desto intressantare var bilderna man lyckats skapa, och hela den show som släpps lös med jämna mellanrum. Roxies drömvärld - scenen - och verklighetens fängelse flyter ihop, och övergångarna är ofta skickligt filmade.

Så vad är problemet? Varför får Chicago inte mer än en trea? Jo, därför att jag filmen igenom satt och suckade över alla halvnakna tjejer som nödvändigt skulle vara med i snart sagt varje scen. Underkläder är inte lika med glamour, åtminstone inte i mina ögon. Det är synd att filmskaparna har fallit i strippfällan istället för att lite på att manus, regi och foto skulle räcka för att göra en bra film - de hade nämligen räckt gott och väl. Nu blir flörtandet med den manliga publiken snarare osmakligt, och får mig att sänka betyget.

cassiopeia 8 har röstat
Dundar 12 har röstat