Recension av Children of Men

År: 2006
21/2 2007
Recenserad av Sulta
O
m tjugo år befinner sig världen på gränsen till sammanbrott. Av okänd anledning har inga barn fötts på 18 år och människor har tappat hoppet om framtiden. Storbritannien har förvandlats till en auktoritär polisstat dit flyktingar söker sig enbart för att deporteras ut ur landet eller sändas till fångläger. Detta om man ska tro Alfonso Cuarón, regissör till hyllade Children of Men.

Filmen kretsar kring den tidigare aktivisten Theo Faron, framgångsrikt spelad av Clive Owen, som förlorat livsgnistan och söker sin plats i tillvaron. Hans livs chans att göra rätt för sig dyker upp när han kidnappas av The Fishes, en av regeringen terrorstämplad grupp som kämpar för immigranters rättigheter i Storbritannien. Gruppen leds av Theos före detta fru Julian Taylor (Julianne Moore), som behöver hans hjälp för att rädda civilisationen från dess undergång.

Det tar ett bra tag innan filmen tar fart på allvar, och när den väl gör det känns det som om den tar slut alldeles för snabbt. Bilden av framtiden är nattsvart men inte omöjlig att föreställa sig. Ämnen som USA: s behandling av terrormisstänkta i Guantánamo, religiös extremism och massmedias roll i att skapa falska referensramar i samhället går alla att känna igen och får en att fundera på vart världen faktiskt är på väg. Här ligger dock enligt mig filmens svaghet. Istället för att ta ett större grepp snuddar filmen bara vid det ovannämnda för att istället koncentrera sig på Theos förehavanden när han reser genom England för att uträtta det uppdrag som ålagts honom. Det går nästan att jämföra med Sagan om Ringen-triologin. Frodo och Sam hade aldrig tagit sig till domedagsberget om det inte vore för en mängd yttre omständigheter och händelser som alla skildras i filmerna. Utan detta hade filmerna inte berört på samma sätt. Man frågar sig också lite vem Theo faktiskt ska rädda, då framtidens människor antingen tycks vara extremister, föga godhjärtade poliser och militärer eller ”frihetskämpar” som inte verkar sky några medel för att uppnå sina mål.

Visst har filmen sina styrkor. Skådespeleriet är genomgående bra och fotot är fantastiskt, inte minst mot slutet när det verkligen hettar till. Utan att avslöja för mycket används handkameror på ett mycket effektivt sätt. Musiken är vald med omsorg och framtidens miljöer går helt klart att föreställa sig, det är inget Metropolis som målas upp precis. Problemet är att man hela tiden vill veta mer om vad som egentligen händer, det känns ungefär som att se på bio genom ett nyckelhål. Budskapet är starkt och framtidsvisionen föreställbar, men betyget stannar ändå vid en förvisso stark trea.

san 23 har röstat
Sulta 20 har röstat