Recension av Chinatown

År: 1974
4/1 2007
Recenserad av Priceguy
I
ngen kort beskrivning kan göra den här filmens handling rättvisa, det är den alldeles för komplicerad för. Jag tänker ändå göra ett försök. Jack Nicholson är perfekt som privatdetektiven JJ Gittes, som i förkrigstidens Los Angeles huvudsakligen lever på att avslöja otrogna makar. Det är en smutsig, skitig bransch, men han försvarar den med en hetta som får tittaren att ana att han själv håller med om kritiken. Gittes var tidigare polis i Chinatown, där han enligt egen utsago gjorde "så lite som möjligt", och nu plågas han av minnen från den tiden.

Gittes kontaktas av en kvinna som ber honom skugga hennes man för att utröna om han är otrogen mot henne. Under spaningen dras han in i en krånglig härva vars exakta natur och omfattning ständigt ligger precis bortom både hans och tittarens förståelse. Vem är vem, vad är det som försiggår, vilka är inblandade, och framför allt varför? Svaren kommer långsamt och plågsamt. Gittes förflutna är ständigt närvarande men aldrig definierat, och det hela utmynnar i ett antal scener så briljanta att jag önskar att jag kunde citera dem ordagrant.

Det Chinatown är, är ett av film noirs största mästerverk. Ingen biodetektiv har någonsin varit mer hårdkokt, men samtidigt guldhjärtad, än JJ Gittes. Ingen femme fatale har varit vackrare än Faye Dunaway. Alla män är stenhårda och bär rock och hatt, alla kvinnor bär klänning. Skurken är rik. Våldet är återhållet men samtidigt naket och brutalt. Staden är rutten inifrån och ut, alla är korrumperade och giriga, varenda karaktär röker. Om jag hade sett Chinatown innan jag såg Sin City hade jag kallat Sin City för en Chinatown 2000, nu känns Chinatown som en Sin City 1920. Chinatown visar upp mänskligheten från sin allra sämsta sida - en riktig feelbad-film, helt enkelt. Inte vacker, inte behaglig, men fullständigt underbar.

Redwood 3 har röstat
LHE 8 har röstat