Betyg idag: 1 686 Besökare idag: 6 812

År: 2012
26/2 2012
Recenserad av Jules4893
A
ndrew Detmer har precis köpt en videokamera och ska börja dokumentera det som händer i sitt liv. Speciellt hur hans pappa behandlar honom, men även hans liv som mobbad i skolan och när han umgås med sin bästa vän Matt. Plötsligt under en fest får Matt tillsammans med Steve, som är Matts vän, syn på någonting spektakulärt. Andrew är där för att filma det som kommer att ändra deras liv radikalt.

Chronicle börjar spännande och väldigt karaktäriserande. Det är intressant att följa Andrews liv i en ”Blair Witch projekt” - liknande känsla. Spelet är autentiskt och vi lider med Andrew och hans tragiska liv. När de tre vännerna har upptäckt det astronomiska under som kommer att ge dom krafter avtar dock historien konstigt nog i intensitet och dramatik. Vi får följa vännerna när de utforskar sina krafter under en längre period och mest leker med dessa som i så många andra superhjältefilmer som är på tavlan idag.

Filmen berör en aspekt och tema som jag tycker är intressant; kommer den makt man blivit tilldelad automatiskt leda till korruption? Och kommer den makten att förgöra en? Men filmen gick inte djupare ner i detta. Istället utforskade den en persons hämnd och tillvägagångssätt att hantera smärtor. Filmen kommer inte djupare på vare sig tema eller karaktär.

Under andra halvan av filmen landar vi i oerhört filmiskt nervkittlande scener och filmen slår det mesta i specialeffekter. "Handkamera-perspektivet" bidrar till spänning och autentisk atmosfär. Trots att man hade maxat effekterna bibehölls trovärdigheten. Filmen fungerade väldigt starkt som underhållning för stunden, men efter filmen hade jag bara med mig skalet av någonting filmen ville berätta – ta vara på dina vänner.

Jules4893 8 har röstat

Den långa flykten
Dödens leksaker
The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Star Wars: The Last Jedi