Recension av Ciderhusreglerna

År: 1999
2/7 2004
Recenserad av Norea
D
enna film är en dålig kopia av boken den är baserad på. Boken är fantastisk och jag har läst den många gånger. Men om jag tillåter mig själv att nu se filmen och boken som två skilda ting så ser jag ändå en underbar film. Av filmen få jag samma känsla som jag får när jag läser boken. Underligt lycklig.
Ciderhusreglerna är en berättelse om en pojke, Homer Wells. Han är ett barn utan föräldrar och utan hopp för framtiden. Han bor på ett barnhem, där hans enda fadersgestalt är Dr. Larch. ”I denna värd måste man var till någon nytta” är de ord som han växer upp till, och hans sätt att göra nytta bli att hjälpa Dr Larch med det som finns att hjälpa till med på barnhemmet. Att framföda barn. Med hjälp av Dr Larch kan Homer allt som en fullärd läkare kan i åldern av 19, fast han inte gått mer en grundskola. Men Homer vill väl precis som alla andra människor i 20 års åldern dela sig från den familj man växt upp i. Homer längtar bort från doktorslivat som han inte är så säker på att han vill ha och längtar så klart efter människor i han egen ålder. En dag kommer en ung flugkapten med sin undersköna flickvän för att göra den illegala handling som Dr. Larch genomför hemligt på barnhemmet, abort. Homer Wells beslutar sig för att åka med dem och se var färden slutar. Här börjar historien om Homer Wells.

Filmen är som jag sa tidigare ingenting i jämförelse men boken och John Irving som skrivit både boken och filmmanuset ändar och tar bort många väldigt väsentliga saker i boken som över huvud taget inte nämns i filmen. Men filmen är bra. Den har lysande skådespel, Toby Maguire gör en fantastisk insats som huvudrollsinnehavare, och Charlize Theron gör en ännu bättre roll som Dr Larch. Trots att hans karaktär inte är med lika mycket i filmen som bok.
Filmen känns lite hoptryckt och början på filmen är alldeles för kort. Homers tid på barnhemmet är halva boken och detta är de förta tio minuternai filmen. Dem förstör ändå inte mina bilder av hur saker och ting ser ut, utan tvärt om förverkligar mina bilder. Platser och vissa ansikten ser ut som jag föreställt mig när jag läst boken.
Fotot är som alltid i Lasse Hallsröms filmer lugnt och harmoniskt vilket passar fantastiskt bra till denna historia. Klippning lika så, lugn och harmonisk. Lasse har nog jobbat mycket på att just den känslan man får av boken ska finnas i filmen, och detta har han lyckats bra med.
Jag gav filmen en svag 5. Jag har en hatkärlek till den. Samtidigt som jag är arg på det dåliga behandlandet av boken så njuter jag när jag ser filmen. De karaktärer vi möter i historien är alla väldigt speciella och de tror jag är anledningen till att jag som många andra tycker mycket om boken och filmen.
Ciderhusreglerna var nominerad till 7 Ocsars men vann bara två, bästa manliga biroll fick Charlize Theron och sen fick John Irving för bästa manus.
Om du läst boken och inte sett filmen… gör de. Eller om du sett filmen och inte läst boken, måste du läsa den.

othis 4 har röstat
paycheck 4 har röstat