Recension av Cinema Paradiso

År: 1988
19/6 2004
Recenserad av Orvar_Säfström
D
et sägs att det bästa sättet att minnas en film, förutom det självklara; att se den en gång till, är att lyssna på filmens musik. Vilka känslor kommer då fram när jag lyssnar till Enio Morricones musik till Cinema Paradiso? Ett leende på läpparna, ett brett leende.

Toto får ett telefonsamtal från sin gamla mamma i Sicilien, det var minst 30 år sedan de sist hördes. Under tiden har han blivit en rik och berömd regissör och glömt bort sin ungdom i den lilla sicilianska byn. Han börjar tänka tillbaka och minnena kommer fram…

Minnena av en fattig by, präglad av andra världskriget, Totos pappa har stupat i strid och hans mamma är ensam att uppfostra Toto och hans lillasyster. I skuggan av kriget och vardagens bekymmer samlas stadens alla invånare i biografen, vid namn Cinema Paradiso.

Det är som ett paradis för invånarna, här skrattas det åt Charlie Chaplin, prästen klingar i sin lilla klocka så fort något oanständigt amerikanskt visas, som en filmkyss, nästa gång filmen visas är dessa scener bortklippta och censurerade. Här höjs pulsen när John Wayne jagar indianer och här sitter småpojkarna och onanerar i smyg, när de första ”erotiska” filmerna tillslut gör sitt intåg i biografen.
Livet i byn är centrerat kring biografen och bakom projektorn står maskinisten Alfredo. Det är ett ensamt jobb bakom projektorn, och mellan Toto och Alfredo utvecklas en lång vänskap.

Vad är det som gör att jag minns Cinema Paradiso med ett leende på läpparna?
Kort sagt: den är vacker, mycket vacker. Inte bara vad gäller fotot utan hela grundhistorien, den balanserar hela tiden på en skör lina av sentimentalitet, men för det mesta är linan tillräckligt stadig. Sättet som den lilla byn porträtteras och framförallt italienarnas kärlek till film kunde inte ha gjorts bättre. Filmerna är inte det centrala, även om det är en ganska kul historielektion om både italiensk och amerikansk film. Filmernas utveckling, i takt med att både Alfredo och Toto blir äldre, speglar också samhällets och världens utveckling. Livet, vänskap, kärlek, nostalgi och att ta itu med sitt förflutna är vad Cinema Paradiso handlar om, i bakgrunden finns dessutom en filmisk nostalgitripp med stor kvalité.

Det som tyvärr gör att jag resignerar mig från att ge Cinema Paradiso högst betyg, är att det sentimentala ibland får överhand, det är dock inte ofta det händer tack och lov. Tillika en blek prestation av skådespelaren Marco Leonardi, som porträtterar Toto i sina ungdomsår, men det är faktorer som ändå inte kan hindra mig från att utnämna Cinema Paradiso till en av de allra bästa ”feel good-filmerna.”

Efter att ha sett Malena och nu Cinema Paradiso kan jag bara konstatera att regissören Giuseppe Tornatore är en mästare av varma och vackra skildringar ur en liten pojkes synvinkel. Likt italiensk mat är det varmt, gott och lämnar en underbar eftersmak.

mornel 9 har röstat
Orvar_Säfström 15 har röstat