Recension av Clash of the Titans

År: 2010
13/4 2010
Recenserad av Sarlac
U
tan sin vetskap är Perseus en halvgud, hans far är nämligen Zeus. Han blir omhändertagen av en fiskarfamilj och blir som en utav dem, men lyckan varar inte länge då Hades en dag dödar familjen i samband med ett uppror mot Gudarna som äger rum nära deras fiskebåt. Bestört och hämndlysten drivs han av sin vilja att förgöra Hades och störta Gudarna. Med sig får han ett följe av olika krigare.

Handlingen i filmen skiljer sig rejält från handlingen i den grekiska mytologin så denna film är en omtolkning av berättelsen. Det har rätt lite betydelse egentligen då handlingen är rätt minimal i filmen, och de förlitar sig mer på effekterna och striderna. Något som dock är märkbart är att filmen inte alls är lika actionfylld som trailern verkar vilja ge sken utav.

Sam Worthington funkar bra som Perseus, även om det inte är någon speciellt djup karaktär. Liam Neeson som Zeus går an, även om han är med väldigt lite. Ralph Finnes får man se lite mer av då han spelare Hades och gör en rätt så intressant tolkning av dödsrikets Gud. Den karaktär dock som är mest intressant är Draco, en av Perseus följeslagare, som gestaltas av Mads Mikkelsen.

Även om det är en blandning av stora och halvstora namn i filmen så känns det aldrig riktigt som om filmen tar fart. Det har inte med skådespelarna att göra, utan mer att manuset är väldigt ojämnt och konstigt skriven. De lägger exempelvis ned 15 minuter på en väldigt förvirrad strid med två gigantiska skorpioner men endast en bråkdels tid på att försöka göra karaktärerna mer än tvådimensionella. Perseus följe blir dessutom lite som det i Sagan om Ringen då t om en Djinn hakar på till slut. Tyvärr så får personerna i följet väldigt lite plats så man minns bara de som ser så pass annorlunda ut som Djinnen. Men detta är ju en actionfilm, vem bryr sig tänker man? Problemet är det att det inte är speciellt mycket action i filmen. Den är lite som Kingdom of Heaven, dvs den består mer av transportsträckor än faktiska slag och action. Skillnaden är att Kingdom of heaven är över 2 timmar lång men Clash of the Titans är endast en timme och 45 min. Och vad används då tiden till som inte är action eller karaktärsfördjupning? Jo en massa scener när de färdas.

I överlag är Clash of the Titans lite av en besvikelse då man går in och förväntar sig lika mycket action som Gladiator men får lika lite (om inte mindre) action än Percy Jackson och åsktjuven. Filmen skulle antagligen få en tvåa om man såg den hemma men på bio lyckas den treva sig över till en svag trea då effekterna gör filmen.

frienatic 4 har röstat
Sarlac 12 har röstat