Recension av Clerks

Ã…r: 1994
2/1 2003
Recenserad av c3p0
D
etta är är regissören Kevin Smiths första film. Den utspelar sig under en dag i ett snabbköp där filmens huvudrollsinnehavare Dante Hicks arbetar, om än denna dag högst ofrivilligt. Snabbköpet är för övrigt detsamma som regissören själv jobbade i vid tiden för inspelningen. I videobutiken brevid håller hans nihilistika vän Randal Graves ställningen, självklart är det ett jobb han tar på största allvar med kommentarer som "This job would be great if it wasn't for the fucking customers.". Handlingen är asketisk och kanske inte i sig så värst spännande. Bland de mer bättre inslagen finns en äldre mans oväntade död på personaltoaletten, landhockeyspelande på affärens tak och Randals upptäckt av hur många män hans flickvän verkligen haft sex med. Dialogen är av högsta klass. Den består i mångt och mycket av Randal och Dantes nedvärderande och roliga kommentarer om kunder, men även av viktiga funderingar över livets svårare frågor som t.ex. om huruvida kontraktsarbetarna på Dödstjärnan i Star Wars fick skylla sig själva då den sprängdes. Klara såväl som lite mer dolda poänger levereras på löpande band, om än ibland lite väl slentrianmässigt. Clerks är ett lysande exempel på vad som kan åstadkommas med enkla medel ($27 000) och rätt manus. Gillar man filmer som är tunga på dialog är denna ett måste att se. Gör dig själv en tjänst och kom över att den är svartvit.

henrik_a87 3 har röstat
c3p0 18 har röstat