Betyg idag: 1 807 Besökare idag: 5 984

År: 2006
31/8 2006
Recenserad av westost
A
dam Sandler med en fjärrkontroll som styr universum i ännu en ”lite galen” Hollywoodkomedi. Garden är uppe och förväntningarna går att snubbla på.

Det är väl knappt någon som missat vad denna film med en ljudeffekt som titel handlar om, och om du har det så har du med all säkerhet sett Adam Sandlers smöriga leende uppklistrat vid din busshållsplats.

Handlingen lite kortfattat:
En man vid namn Michael Newman som är trött på sitt liv där han hela tiden ställs inför kval mellan jobbet och familjen träffar en vetenskapsman som ger honom en universalfjärrkontroll. Universal i bokstavlig benämning för att den styr hans universum. I början så verkar allt vara frid och fröjd när den trötte arbetsnarkomanen spolar förbi bilköer och gräl men snart upptäcker han till sin förtvivlan att det finns en enorm hake…

Mitt preliminära förakt för den här filmen eldas på med hjälp av inledningsscenen. Två busiga och jättejättegulliga blonda barn går med ett solskensleende ner för trappan för att busa med sin pappa genom att sno hans kakor. Den vackra frun finns någonstans där i bakgrunden, lägenheten är stökig men alla är glada och sunda, som en riktig kärnfamilj ska vara. Pappan klappar ungarna på huvudet medan de oavbrutet ler och levererar gulliga och krystade repliker. Musiken är värmande och består av en lättsam stråkorkester som gör sitt bästa för att förstärka de ”knasiga” situationerna.

”Click” har börjat. Jag vill bara gallskrika och fly biosalongen i rädsla för att förknippas med det här. Men allt hopp är inte ute.
När Sandler kommer över den beryktade fjärrkontrollen så lyfts filmen en aning på grund av de kul idéer som ett sånt här koncept faktiskt innehåller… Som att till exempel spola förbi det enligt Michael tråkiga förspelet som frun ständigt kräver av honom (könsrollerna sitter verkligen där de ska).

De plumpa skämten blandas med de fyndiga och jag måste erkänna att jag vid många tillfällen skrattade högt. De slapstickdoftande skämten är oftast de som fungerar bäst, som att pausa världen och ge sin chef en riktig smäll på käften, vem har inte fantiserat om att göra något liknande någon gång?
Vilka är de plumpa skämten då? Och varför är de plumpa? Jo, Adam Sandler är inte rolig, alls. Detta blir ibland pinsamt uppenbart då monologer eller stand-up liknande skämt tilldelas hans roll. Ett av dessa är när Michael Newman ska spela allan inför en säkerhetskamera; tomrummet som egentligen ska fyllas av skratt märks tydligt i den knäpptysta biosalongen, alla tittar bittert på Adam Sandlers pinsamma prestation, lite som när någon druckit för mycket och börjar dansa på bordet eller lite skämtsamt flashar brösten. Visst är Sandler en bitvis (bitvis med stort B) skicklig manusförfattare och ibland även en bra skådespelare men när han beter sig som en femåring som ska imitera Jim Carrey blir det bara för mycket.

Filmen fortsätter och Michael är på väg in i en väldigt jobbig situation. Han blev lovad en befordran av sin slemmiga chef spelad av en ibland förvånansvärt rolig David Hasselhoff, men befordringen blir uppskjuten; just när Michael satt sprätt på alldeles för mycket stålar. En mindre familjemisär väntar och Michael väljer att spola förbi en stor del av sitt liv… Och det är nu det blir bra. Riktigt, riktigt bra faktiskt. Filmen tar genom en rad smarta vändningar fart och humor blandas med drama i en osedvanligt välfungerande kombination. Handlingen blir lika gripande som den är fånig. Jag börjar motvilligt inse att jag gillar det och när filmen får mig att känna något som inte är skadeglädje utan sympati och inlevelse, på ett originellt sätt dessutom, så åker garden ner. Jag önskar att jag kunde säga mer precist vad det är som händer men jag vill inte förstöra för er som inte sett filmen… Till slut kommer vi fram till ett starkt emotionellt klimax, måhända ett lite lätt blödigt sådant, men jag gillar det; kanske till och med älskar det! Filmen är i full gång med att få fram sitt klassiskt amerikanska familjebudskap och det fungerar! Jag tror knappt att det är sant, se bara vad lite innovation kan göra. Jag köper allt fullkomligt och alla lösa ändar knyts genialiskt ihop när…

Något fruktansvärt händer. De tar allt som har byggt upp, hela sin episka dramakomedi och kör ner det i en stor rostig kvarn där dom maler ner allt till bajs. Dom visar klart och tydligt att detta bara är en rip-off på den mediokra filmen ”Bruce Allmighty” vilket bara understryks av Sandlers misslyckade Carreyfadäser. Jag kommer plötsligt ihåg att detta bara är ännu en massproducerad dussinkomedi som finansierats av någon dollarkåt Hollywoodproducent.
Sliskigheten når nästan upp till den standard som filmen öppnades med och vi är tillbaka på ruta ett. Om jag hade en sån där universalfjärrkontroll så skulle jag vara beredd att offra en vecka av mitt liv för att slippa dessa hemska sista fem minuter, minst.
Så sket det sig i alla fall och jag får fortsätta visa fingret mot de enerverande affischerna med ”det komiska geniet” Adam Sandlers fula nynna på. Och varför har en så begåvad skådespelare som Christopher Walken fastnat i den här typen av filmer?

Click är en film som vill väl men som på grund av rådande normer för hur en familjefilm ska se ut inte vågar, och det är förbannat synd för det här kunde ha blivit riktigt bra. Ett praktexempel på hur en lyckad film kan plockas isär på fem minuter blankt.
Click lämnar ingen berörd; även om den hade chansen att göra det.

Rollywood 1 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.