Recension av Clockwork Orange

Ã…r: 1971
24/6 2003
Recenserad av Greenleaf
N
amnet Stanley Kubrick borde de flesta känna till. Gör man inte det är man förmodligen inte så värst filmintresserad. Kubrick räknas som en filmens största pionjärer, mycket av det vi ser idag var han först med. Så vi filmälskare har karln att tacka för rätt mycket. Speciellt den här filmen.

ACO är en filmatisering av boken med samma namn skriven av Anthony Burgess. En väldigt kontroversiell bok med massor av sex, våld och en massiv skopa samhällskritik. Kubrick tog sig givetvis an att regissera filmatiseringen. Tack och lov för det, Mick Jagger var nämligen andre man på listan och han skulle gjort en rock-musikal med samtliga medlemmar från Rolling Stones att spela samtliga roller. Tack Kubrick.

Filmen handlar om Alex, våldsam mjölkälskare med en passion för Beethoven. Eller Ludvig Van som han själv kallar honom. Alex är ledaren för ett gäng "droogs" som spenderar kvällarna med att först dricka ett par glas moloko plus på Kurova Milkbar för att sedan ge sig iväg ut i natten för lite härligt ultravåld. Detta innefattar en scen i vilken Alex, sjungades Singin' in the rain, samtidigt misshandlar en författare och våldtar hans fru. Det är i sådana scener Kubricks genialtitet kommer till sin fulla rätt. En sådan alltigenom hemsk scen ackopanjerad av en så feel-good-sång som Singin' in the rain. Hela filmen är en balansgång mellan hemskheter och en gnutta skönhet, en balansgång endast en man som Kubrick kunde klara av.

Efter att Alex åker fast till slut kastas han givetvis i finkan, men han lyckas hitta ett kryphål för att ta sig ut. Den nya regeringen vill införa en ny sorts behandling där man får våldsmän att bli illamående vid blotta tanken av våld eller sex. Här ställer Kubrick och Burgess en intressant fråga. Är det rätt att ta bort människors fria vilja till förmån för ett bättre samhälle? Kubrick väljer att inte ge något svar i filmen utan låter tittaren fundera över det själv.

Alex spelas av Malcolm McDowell, en skådespelare som kanske haft det sämsta omdömet i mannaminne efter den här filmen. Han har nämligen uteslutande varit med i floppar och inget annat. Innan ACO gjorde han filmen "If..." i vilken han var nästa lika bra som i denna så att hans karriär dalade har nog bara med usla karriärval och inte bristande talang att göra. Hur som helst är han fantastiskt i den här filmen, liksom de flesta andra birollsinnehavarna. Kubrick var mycket bra på just skådespelar-regi. Han fick nästan vem som helst att genomföra stordåd i sina filmer. Men så var han ju obotlig perfektionist, tur var väl det.

Jag skulle vilja påstå att det här är en av de bästa filmer som gjorts. Det mesta är helt enkelt perfekt. Kamera arbetet är, precis som det brukar vara i Kubrick-filmer, lysande. Skådisarna som sagt även de genomgående fantastiska och historien är fängslande och provokativ. Det här en film man måste se helt enkelt, svårare än så är det inte.

Den filmgalne 1 har röstat
Kent78 36 har röstat