Betyg idag: 1 134 Besökare idag: 4 789

År: 2004
5/8 2005
Recenserad av paycheck
E
n historia som följer två pars relationer. Dan (Jude Law), en journalist, träffar Alice (Natalie Portman) när hon blir påkörd i London. Hon blev påkörd p g a att de kollade på varandra innan det. De inleder en relation som verkar vara hur bra som helst.
Dan skriver en bok om Alice eftersom hon har haft ett helt otroligt liv. Hon har arbetat som strippa i New York och har flytt till London. När Dan ska ta foto till sin bok blir han intresserad av fotografen Anna (Julia Roberts). De kysser varandra och när Anna just då inte vill inleda en relation med Dan, blir han sur. Han går in på internet, på en dejtsida, och skämtar med en kille som heter Larry (Clive Owen) och säger att han är Anna, för att han är sur. Larry blir intresserad och vill träffa denne Anna. Han träffar henne på ett akvarium och hon blir alldeles paff när han börjar prata lite snusk. Hon förstår att det är Dan som har skämtat med honom.
Larry och Anna dras till varandra och inleder en relation och gifter sig senare.
Dan och Anna är attraherade av varandra och träffar varandra i smyg. Dan avslöjar det för Alice och det blir lite bråk. Anna avslöjar det även för Larry och allt blir kaos.

Closer är en film som grep tag i mig.
Dialogen är väldigt kvick och Clive Owen och Natalie Portman är grymt bra i sina roller! Däremot är Jude Law och Julia Roberts rätt så bleka. Owen och Portman överglänser de båda.
Law spelar ändå okej som Dan, ett svin. Det är då han är som bäst. Det är tur att han och Roberts inte har så många scener ihop. Det blir svagast då.
Roberts är den svagaste av skådespelarna och jag har tröttnat lite på henne och hennes läppar.
Clive Owen däremot är sjukt bra som Larry, en läkare. En helt sjuk karaktär. Ett svin han också, men man tycker mer om honom än Dan, som är ett svin även när han är nykter. All ära åt Owen som har blivit en av mina favoriter nu.
Natalie Portman är också helt sanlös i sin tolkning av Alice. När hon och Law har scener ihop äger hon de hela tiden. Fantastiskt! Jag älskar hennes utseende också. Hon är väldigt snygg! Hon är ju snygg i alla peruker!
När Portman och Owen har scener ihop sitter jag nästan och gapar. Med den dialogen och de två tillsammans blir man chockad. Vilket samarbete.

Mike Nichols har skapat en djup relationsfilm med en rapp och grov dialog. Han lyckas nästan alltid att skapa det där lilla extra och har känsla för att välja rätt skådespelare i rätt roller.
Trots den fina kritik som den fått blev jag ändå överraskad.

Closer rekommenderas starkt till alla! En djup film med grym dialog och två riktigt bra skådespelare.

annihilat0r 7 har röstat

Unknown
Breach
P.S.
Last Days
Harry Potter och den flammande bägaren
Land of the Dead
Jerry and Tom