Recension av Cloud Atlas

År: 2012
21/1 2013
Recenserad av Tim Buckley
D
et var mycket länge sedan som jag såg något så osammanhängande och ansträngt som filmen ”Cloud Atlas”. Sex historier med Tom Hanks i olika lösnäsor och Hugh Grant i olika mindre lyckade sminkningar berättas omlott med varandra, där bagateller till paralleller och metaforer kan dras emellan dem längs med filmens speltid. Men berättelserna som utgör innehållet till dessa sex historier känns tyvärr mestadels menlösa. Och budskapet enligt filmens kvasireligiösa logik är heller inte mycket större än att livets upplevelser har paralleller både i historien och i framtiden, där konsekvenser från en livstid ekar in i och påverkar den nästa. Låter det bra nu? Det är det tyvärr inte.

Men vissa utav dessa små historier kunde däremot ha blivit intressanta filmer i sin helhet. För om man hade sluppit den pretentiösa uppblandningen med de övriga historierna så finns ett visst värde i denna film. Historien där Ben Whishaw i rollen som en ung och lovande kompositör hamnar i ett lärlingsförhållande till en erkänd kompositör under 1930-talet är en sådan historia. Och historien där Halle Barry spelar en journalistdotter under 1970-talet som kommit information kring kärnkraft på spåren av ett så känsligt slag att hennes liv är i fara är en annan sådan historia.

Men blandar vi dem med varandra och sedan lägger till en mer avlägsen framtid med sydkoreanska robotslavar, och en ännu mer avlägsen framtid med Tom Hanks under tidernas sminkade ärr, så blir det hela bara till en osmaklig och menlös soppa. En soppa gjord på vindruvor, russin och vin, för den som har lust att greppa symboliken. Även om man som ett tröstpris känner att tanken hos filmskaparna någonstans hela tiden ändå har varit god, den resulterande baksmällan till trots. För någonstans vill jag ju tycka om denna film och dess skapare, som verkligen i alla fall har försökt sig på något så ovanligt och behjärtansvärt som att försöka erövra en filmisk dos storhetsvansinne.

Sen är det svårt att lyckas med det. Men tillsammans med stundtals alltså smått involverande historier så har filmen även något litet till att erbjuda med sin yta. Då denna tyska filmproduktion har ett mestadels snyggt och påkostat produktionsvärde. Mestadels bra skådespelare, stundtals vackra sceniska vyer och stundtals pampig filmmusik. Vilket gör att man åtminstone får något slags kulissnöje för stunden, innan det hela avbryts av någon utav de andra historierna, och någon vidunderligt dåligt sminkad skådespelare. Susan Sarandons näsprotes är här till exempel något utav det mest misslyckade jag har skådat på en filmduk. Någonsin.

Men som med alla filmer av detta slag så kommer det helt säkert att finnas en hyllande och intensivt tolkande skara. Och till er säger jag bara, utan ironi, grattis.

lyssander 7 har röstat
Taliah 6 har röstat