Recension av Cloverfield

År: 2008
1/2 2008
Recenserad av PortZebie
E
tt stort monster härjar i New York. Det låter ganska bekant, eller hur? Vi har sett alla från King Kong till T-Rexen i Jurassic Park: The Lost World till marshmallow-gubben i Ghostbusters gå lös på Manhattans skyskrapor. Och är det inte ett monster som orsakar all förödelse är det med största sannolikhet en naturkatastrof istället.

Cloverfield utspelar sig både i New York och innehåller ett stort monster men rör sig ändå ganska långt utanför sin genres ramar. Det är en mycket annorlunda film som man bör se med så lite bakgrundsinformation som möjligt. Därför vill jag förvarna läsaren för det korta referat av filmens inledning som följer nedan.

Filmen inleds med en testbild (!) som övergår i en sekvens där en ung man filmar sig själv och någon som verkar vara hans flickvän med en vanlig dv-kamera. De befinner sig i en lägenhet med utsikt över Central park och av deras småprat får vi får veta att de tänker spendera dagen på ett nöjesfält. Plötsligt bryts sekvensen och vi förstår att en ny kameraman tagit över, Hud. Platsen är nu en avskedsfest en månad senare. Den som avfiras är den unge mannen från den första videosekvensen, Rob, och Hud har åtagit sig att dokumentera spektaklet. Hud filmar sina vänner och ber dem att säga några ord till Rob, som ska flytta till Japan. Plötsligt börjar marken skaka, och festens deltagare inklusive Hud med sin kamera springer ut på gatan för att se vad som står på. Vad de ser är sin stad i fullständigt upplösningstillstånd.

Mer än så tänker jag inte berätta. Filmens ”gimmick” är alltså att allt är filmat med en vanlig dv-kamera av huvudpersonen själv som råkar befinna sig mitt i händelsernas centrum. Att referera till The Blair Witch Project ligger nära till hands (särskilt som Cloverfield i minst lika hög grad använder sig av okonventionell marknadsföring), men en större inspirationskälla verkar tveklöst vara den enorma mängd amatörvideo som filmades under katastrofen den elfte september. Många scener är till och med rena återskapningar av de mest kända bilderna, som till exempel det enorma rökmolnet som väller fram mellan skyskraporna. Det är mycket välgjort och realistiskt, särskilt i actionsekvenserna som ofta är så intensiva att man kipar efter andan. Skådespelarna är duktiga och hyfsat okända vilket ytterligare förstärker känslan av att det faktiskt är en autentisk hemvideo man tittar på.

Visst finns det även saker som är mindre bra med Cloverfield. Huvudkaraktärernas bakgrundshistoria känns som den skulle kunna passa i någon tråkig dramaserie om präktiga collegeungdomar, typ Dawsons Creek. (Regissören Matt Reeves har förövrigt några avsnitt av Felicity i ryggen.) Alla inblandade skådespelare är dessutom skitsnygga, vilket stör realismen något.

Men det är ändå småsaker. Cloverfield är en välgjord och vansinnigt underhållande film. Det enda jag oroar mig över är att vi, precis som efter The Blair Witch Project, kommer få se ett antal usla uppföljare. Men just nu kan jag inte göra annat än att varmt rekommendera denna film.

connya 11 har röstat
PortZebie 68 har röstat

av PortZebie
Cloverfield
Jag vill inte sova ensam
Blindsight
En ung Jane Austen