Recension av Cobra

År: 1986
30/1 2013
Recenserad av rikirock
S
ylvester Stallone spelar en hård snut som får ta dem fall ingen annan vill, det vill säga han gör grovjobbet som ingen vågar. När en man som går in i en mataffär med en bomb och ett hagelgevär så kallas självklart Cobra (Stallone) in för att ta hand om honom. Mannen skriker till Cobra att han inte kan stoppa den "Nya världen". Den "Nya världen" leds av en psykopat som helst dödar med vassa objekt som yxor och knivar. Staden är rädda för denna yxmördare och ingen har sett vem han är. Tills en ung snygg modell (spelad av Brigette Nielsen) en natt får se hans ansikte.

Hon hamnar i Cobras beskydd tills polisen kan hitta honom och se till så att mördaren inte hittar henne. Det hela blir en vild jakt på vem som hittar vem först. Stallone är jag ett stort fan av. Jag älskar honom, han är tuff, stenhård och tar inte skit. Denna roll gör han mycket bra och han passar som en riktigt tuff jävel. Nielsen tycker jag var ett bra val. Hon är kvinnan i nöd som Stallone skyddar till varje pris. Det finns trots allt klychsor med denna 80 - tals action, saker man har sett förr och saker man redan vet vad som kommer att hända. Dock så tycker jag att det är precis så det ska vara. Jag ville ha denna action förutsägsbar, klyckig och med härliga one liners från Stallone. Allt passar perfekt.

Vad kan jag säga? Det är en skön actionrulle där man kan koppla av och veta vad som väntas. En hård snut, en snygg tjej, biljakt, slagsmål, sprängmedel, vapen ja i stort sätt allt du letar efter när du vill ha en gammal god action film. Den passar perfekt till fredagskväll när man sitter med chipsen i ena handen och drickan i andra och man vill ha lite härlig adrenalin i kroppen.

rikirock 1 har röstat

av rikirock