Recension av Cockpit

År: 2012
6/12 2012
Recenserad av Infected
P
iloten Valle får sparken då flygbolaget tvingas göra nedskärningar. Samtidigt lämnar hens fru henom, obegripligt nog, för en mycket äldre herre. Valle förlorar också vårdnaden om deras son, och sist men inte minst förlorar han sin värdighet. Hen vill ta tag i sitt liv igen, men mest av allt vill hen såklart träffa sin son. Och för att socialstyrelsen ska gå med på det måste hen skaffa ett jobb och en bostad, som inte ligger i Botkyrka, för där pratas det inte svenska och man måste ha livvakter när man går till skolan, om man får tro den bittra frun. Valle får känna på hur tufft det är i dagens läge att få ett jobb, och i pilotbranschen är det extra svårt, tydligen. Till slut hittar hen ett ledigt jobb på Silver Airlines. Problemet är bara att de söker en kvinnlig pilot. Valle knäcker då den briljanta och desperata idén att klä ut sig till kvinna och ta jobbet. Hen blir Maria.

Det är upplägget för Tootsie.. eller eh...jag menar Cockpit, och 96 minuter av trista skämt om könsroller och stereotyper tar vid, där kvinnorna dricker vitt vin medan männen såklart föredrar öl och Jäger. Filmen har svårt att bestämma sig om den ska vara seriös och ta ämnet på allvar eller om den bara ska skämta bort allting. Drama eller komedi? Det blir inget av det på något märkligt vis. Voice overn liknar mest ett taffligt försök att få ordning på ett dåligt manus. Det är mycket prat om feminism och genus utan att riktigt komma nånvart. Gudrun Schyman dyker till och med på ett lesbiskt bröllop. Cockpit försöker ta upp ett viktigt ämne på ett lättsamt sätt, men det funkar inte alls.

Inget jag rekommenderar alltså, om man inte gillar Jonas Karlsson vars skådespeleri är en av få ljusglimtar i filmen.

Infected 1 har röstat

av Infected