Recension av Collateral Damage

År: 2002
27/11 2002
Recenserad av steffoo
A
rnold är på krigsstigen igen och alla skurksen gör bäst i att se upp! Denna gång antar muskelberget från Österrike skepnaden av den godhjärtade (förstås!) brandmannen Gordy Brewer, som genom ett ödets nyck förlorar sin fru och barn i en riktad terrorattack mot det Colombianska konsulatet i Los Angeles. Det står ganska snart klart att attentatet utförts av en colombiansk rebellgrupp som leds av den fruktade terroristen ”Wolf”.
När myndigheterna inte visar sig speciellt intresserade av att hitta hustruns mördare tappar Brewer, förblindad av hat och sorg, tålamodet och bestämmer sig för att göra något åt saken själv.

Där har ni den omedelbara intrigen till denna tunga actionfilm regisserad av Andrew ”Jagad” Davis. Som vanligt i actionfilmer av denna kategori får man stoppa undan logiken en stund och istället låta sig dras med i actiontumultet. Brewer hamnar snart i Colombia där ingen tycks vilja hjälpa honom, förutom den vackra Selena (Francesca Neri) vars barn Brewer räddar undan ett bråk.

Historien rullar så sakteliga på och Arnie får ett antal tillfällen att visa musklerna och spöa upp diverse skurks som hotar honom och Selena, och givetvis får den efterspanade terroristen ”Wolf” upp ögonen för Brewer. Som alltid finns det också en tredje part som lurar i vassen, och i det här fallet är det självaste CIA som genom specialagenten Brandt (Elias Koteas) tänker lägga vantarna på ”Wolf”. För detta ändamål är man mer än villig att, givetvis utan den amerikanska regeringens vetskap, använda Brewer som ett lockbete utan att han själv vet om det.

Arnold som vanligt till sin rätt i actionträsket, här spelar han faktiskt inte med musklerna i onödan och han lyckas göra på papperet en rätt banal historia ganska underhållande. Filmen har absolut inget nytt att tillföra i genren, men det är dock rätt ok underhållning för stunden. I slutet drar historien vidare tillbaka till USA och Washington och regissör Davis ska ha credit för att han twistar till storyn och då bjuder på ett par plötsliga svängar.

Ren, rak, action utan krusiduller kännetecknar denna film som från början skulle ha haft premiär i mitten på september 2001, men efter 11/9-katastrofen vågade inte producenterna riskera ont blod genom att visa en historia om en terroristattack och oskyldiga offer. Filmen fick istället amerikansk premiär 4 februari 2002.

Personligen har jag mer och mer börjat gilla Arnies komiska ådra och uppskattar hans försök i komedisammanhang, men här visar han att han fortfarande klarar av att vara tuff utan att för den delen bli patetisk, som tex träskallen Steven Seagal eller ljushuvudet Van Damme…Närmast fortsätter också Schwarzennegger i den tunga actiongenren när han för tredje gången plockar fram skinnpajen och gör en insats i Terminator 3 som når biograferna sommaren 2003. Något att se fram emot. I väntan på den duger denna rulle dock gott som substitut.

steffoo 1 har röstat

av steffoo