Recension av Collateral

År: 2004
22/1 2006
Recenserad av Redwood
M
ichael Mann är ett av de större namnen i Hollywood. Hans filmer brukar leverera en god dos av action och spänning. "Collateral" är inget undantag.

I centrum står taxichaffisen Max (Jamie Foxx i en Oscarsnominerad prestation), en man med goda relationer till ingen. Inte ens till sin mamma som ligger på sjukhus. En speciell natt får han en ovanlig kund, Vincent (Tom Cruise). Vincent är yrkesmördare och behöver skjuts till de platser där han ska utföra mord. Och i natt är det inte bara ett, utan flera. Samtidigt har dom polisen och ett gangstergäng efter sig. Stackars Max.

Stuart Betties manus och Michael Manns regi håller tittaren i spänning. En realistisk känsla över hela filmen, till och med i foto och dialog. Änglarnas stad har sällan sett så helvetisk ut. Tyvärr håller inte spänningen hela tiden. Det finns en del dödkött mellan varven, och vissa scener är ett steg neråt till den "vardagliga" actiongenren.

Jamie Foxx är ett lovande tillskott i Hollywoods drömfabrik. Tom Cruise, en legend, kliver ur sitt vanliga "snäll pojke"-fack och presterar bra som den kalla, beräknande Vincent. Övriga rollprestationer är inte lika minnesvärda.

Hade man skalat bort en del av de onödiga scenerna, som enligt mig sänker tempot, hade den varit bättre - en av år 2004:s bästa filmer. Nu är den bara "bra".

butch_cassidy 5 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga