Recension av Comandante

År: 2003
21/2 2005
Recenserad av billybob
E
n hårt kritiserad dokumentär om ett fascinerande livsöde som inte är så oäven som en hel del hävdar. Kritiken har främst varit riktad mot regissören Oliver Stone´s mjäkiga handskande med Castros mångbottnade och i vissa fall, rent dubbelmoraliska personlighet.

Visst använder sig Stone av en hel del lismande och ibland är han rent av pinsamt vänskaplig och inställsam men det finns också stunder då Stone beskar till stämningen med rejält snåriga och påträngande frågor. De flesta klarar naturligtvis huvudrollsinnehavaren Fidel Castro av utan större åthävor men ibland värjer han sig med luddiga svar som ofta leder in frågan på helt andra spår. Svåra och obönhörligt intressanta ämnen som kubakrisen, den kubanska revolutionen och Che Guevara behandlas med samma intensitet som frågor innehållande Castro som far, möjligheterna till McDonalds på Kuba och diktatorns favorifilmer. Detta får ses som ett försök på både gott och ont. Stone mjukar ofta upp Castro med vardagstriviala frågor för att sen slänga fram en riktigt svidande politisk fråga.

Trots att filmen är nästintill två timmar lång blir det aldrig tråkigt för en endaste sekund utan personskildringen är både spännande, intressant, förvånande och stundtals rejält rolig. Det som stör mest är att Oliver Stone ibland syns lite väl onödigt mycket själv i bild och hans överdrivet hysteriska bildspråk som han släpat med sig sen sin grymt överskattade, mediekritiska våldsorgie Natural Born Killers är fullkomligt onödig. I en dokumentär som denna känns ett effektivt visuellt behov överflödigt och man önskar sig att mr. Stone skulle inse att ibland (eller oftast) är mottot: "Less is more" starkt att föredra.

Man kan också ställa sig en slutlig fråga varför Oliver Stone inte ställer frågor till den kubanska befolkningen om deras syn på Castro och Kuba, framförallt efter att envåldshärskaren själv ivrigt framhävdar att Kuba är ett frispråkigt samhälle där individer får komma till tals. Kanske är detta en av orsakerna till att många kritiserat Stones porträtt som enkelspårigt.

billybob 6 har röstat

av billybob