Recension av Commando

År: 1985
23/9 2002
Recenserad av zag
C
ommando är en film som skapar en verklighetskänsla i miljö, familj och action. Huvudperson John Matrix, spelad av Arnold Schwarzenegger, är en kärleksfull far som pensionerat sig från sitt tidigare liv som en super duper mega soldat tränad i USA (där alla enorma elitsoldater tränas).

Nu ägnar han sin tid åt att bära jättetunga plaststockar, som man måste ha jättemycke muskler för, samt matar tama rådjur med sin otroligt söta gulliga smarta dotter. Deras underbart njutnigsfulla liv får ett abrupt slut när den odskefulle Benedict kidnappar Johns dotter. Här sätts Johns tidigare kunskaper som supersoldat med otroligt skarpt luktsinne på prov. Han får också hjälp av en för John helt okänd tjej att rädda sin dotter. Mycket märkligt att hon skulle riskera sitt liv för detta, men iaf. Genom deras äventyr växer ett stark kärleksband fram till och med mellan dottern och tjejen som aldrig träffas förrän i slutet.

Det ända minuset, bortsett från det dåliga manuset, alla buggar, att John är odödlig och det inte är tillräckligt mycket naket, är att det förekommer en del onödigt våld i filmen. Höjdpunkten i filmen är nog när Benedict ska föklara för någon ondskefull general att han och John skulle kunna döda alla hans 100-tals solder "in a blink of an eye".

Jag kan inte göra mycket annat att belöna denna vackra film för alla sina fina specialeffekter och undebara handlig med en solklar 5. Se den!!!

Bobby Peru 23 har röstat
zag 33 har röstat