Recension av Conan – barbaren

Ã…r: 1982
29/11 2006
Recenserad av Raceai
D
en första och grundläggande sagan av två. Om den svärdsvingande äventyraren Conan, spelad av Arnold Schwarzenegger.

Efter att ha sett sitt hem bli ödelagt och sin familj bli brutalt slaktad av barbarer och för att sedan själv bli bortrövad och använd som slav, bestämmer sig detta kraftpaket för att det är dags att hämnas.
Med endast ett emblem han känner igen från sin barndom som ledtråd ger han sig ut på en fartfylld jakt efter förövarna. Vägen dit kantas inte endast av utmaningar i olika former utan även av nya bekantskaper, så som den godhjärtade tjuven Subotai (Gerry Lopez) och den modiga kvinnokrigaren Valeria (Sandahl Bergman).
Resan mot målet blir en blodig, brutal och farofylld sådan. Med hjälp av sina nyfunna vänner så gör Conan sitt bästa för att få sitt hämndlystna sinne stillat.

En underbar berättelse om man tycker om fantasy. Filmen har allt man kan begära av en film i den här klassen, så som äckliga monster, trollkarlar, svartkonst och givetvis en gnutta kärlek.

Rollen som Conan är klippt och skuren för muskelpaketet Arnold Schwarzenegger. Om man som jag läst många av böckerna skrivna av Robert E. Howard så förstår man vad jag menar. Han passar otroligt bra in i min bild på hur Conan är och ser ut.

John Milius som tidigare och efter denna film inte har gjort speciellt storslagna eller storsäljande verk gör ett otroligt bra jobb. Sagan är välskriven efter förutsättningarna och effekterna är imponerande bra med tanke på när filmen är tillverkad. Han har på ett ingående sätt även lyckats fånga det brutala och det blodiga från böckerna.

Detta är en av mina absoluta favoriter när det kommer till tidig fantasyfilm så det blir därför en stor tumme upp.

Kortfattat;
Om du är en riktigt inbiten fantasynörd och uppskattar charmen och gnistan i film gjord på tidigt 80-tal, se denna!

Jag ger Conan the Barbarian 5 av 5 möjliga.

Raceai 16 har röstat
orangemilk 29 har röstat