Recension av Congo

Regissör: Frank Marshall
Ã…r: 1995
Antal visningar (1910)    Forumdiskussion (0)
2/4 2009
Recenserad av Rollywood
F
in och lite speciell äventyrsfilm baserat på en bok av Michael Crichton om en grupp människor som reser till Afrika av olika anledningar...

Dr. Peter Elliot (Dylan Walsh) har uppfunnit en utrustning för gorillor som omvandlar deras tankar till tal. Något som dagens forskare ser som banbrytande. Men hans testgorilla Amy längtar hem till Afrika och Elliot söker därför anslag om att få göra en expedition till Kongo. En rumänsk upptäcktsresande vid namn Herkermer Homolka (Tim Curry) tar på sig kostnaderna och tillsammans med Elliots fega assistent Richard (Grant Heslov) så gör de sig redo för avfärd.

Samtidigt, på kommunikationsföretaget TraviCom, har en operation gått fruktansvärt fel. En fältagent (Bruce Campbell) och hans team har dött under mystiska omständigheter. Chefen för TraviCom (Joe Don Baker) ber en annan agent på företaget, Dr. Karen Ross (Laura Linney) att åka dit och undersöka saken.

Under ledning av den tuffe guiden Munro Kelly (Ernie Hudson) så ger sig de båda sällskapen av olika anledningar ut på en expedition i den farliga vildmarken.

Congo är baserad på boken av Michael Crichton med samma namn. Det fanns dessutom ett dataspel under 90-talet med liknande koncept. Eftersom jag personligen varken läst boken eller spelat spelet så har jag lite svårt att relatera till dessa två faktorer men filmen i sig har jag inga jätteproblem med.

Det är en udda samling skådespelare som samlas i den här produktionen, med Laura Linney, Dylan Walsh och Ernie Hudson i spetsen. Walsh är väl inte mycket att hurra för och inte heller Linney gör många knop men det är roligt att se Ghostbusterslegenden Ernie Hudson ta en så stor roll på film igen.

Annars lever filmen mycket på sina biroller. Tim Curry är ju alltid bra med sin egen originella charm och likaså att ha dragit in Oscarnominerade Grant Heslov i en liten roll är ju kul.

Vad som dock är synd med filmen är hur man undvikit att träna riktiga gorillor och istället klätt ut människor i gorillakostymer för dessa roller. Visserligen gör de ett trovärdigt intryck men det hade varit ännu bättre med riktiga djur.

Jag måste ändå säga att det finns något obeskrivligt speciellt i den här filmen och därför höjs betyget en del. Att kasta ettor och tvåor på den är otänkbart. Här blir det slutligen en stark trea.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard