Recension av Container

Ã…r: 2006
1/6 2006
Recenserad av krufo
C
ontainer har visats för en försvinnande liten skara människor. Många har lämnat biograferna innan filmen är slut och bland andra aftonbladet har sågat filmen vid fotknölarna. Där jag såg Container, på Fyrisbiografen i Uppsala var jag och min vän besökare nummer fyra och fem när vi gick och såg filmen fyra dagar efter premiären. Container är absolut ingen vanlig film. Den utmanar, skrämmer och kräver fullständig uppmärksamhet under sin dryga timme. Det här är inte en konventionell spelfilm utan snarare en mycket lång konstvideo som visas i långfilmsformat. Att den ens hamnar på biorepertoaren beror helt enkelt på att det är Moodysson som gjort den och hans namn var åtminstone en gång i tiden att likställa med kassasuccé och medmänsklighet.

Lukas Moodysson är en underlig man. Medan många andra filmregissörer inleder sina karriärer med obskyra independentfilmer för att sedan, som man säger, sälja ut och göra lättillgängliga publikvänliga storfilmer gör Moodysson precis tvärt om. Med Fucking Åmål och Tillsammans knöt han mycket starka band till svenska publiken och kritikerkåren. Den tillit som fanns till Moodysson som historieberättare gjorde att vi alla följde med honom ner i det svarta hål som är trafficking i Lilja 4-ever. Vi ångrade oss inte. Lilja 4-ever var fruktansvärt bra, den drog in ett tjog priser och visades till och med i ryska duman. Lukas Moodysson hade sitt på det torra och skulle fortsätta älskas av publiken i många år framöver. Han verkade dock ha ett problem med att vara tjenis med hela filmsverige och oss i publiken. "Jag ska göra en film som ingen tycker om" sa han efter Lilja. Vi undrade alla lite förstrött vad han menade och undrade om mysige medmänsklige Moodysson ens var kapabel till något sådant. Sedan kom ett hål i mitt hjärta och Moodysson blev istället synonymt med walk-outs.

Om det en gång så starka bandet mellan svensk publik och Moodysson var sargat och slitet efter Ett hål i mitt hjärta är det numera, efter Container borta, nedgrävt och glömt. Det här är inte för alla.

Container är som sagt ett slags konstvideo. De starka bilderna är fullständigt ljudlösa och det enda vi hör under hela filmen är den aldrig sinande monologen av en ung flicka, som ena stunden är en flicka fången i en pojkes kropp, nästa cancersjuk, nästa mobbad kille, nästa Paris Hilton och så vidare. Till en början känns det lite spretigt och klyschigt men med tiden träder helheten fram och flickans röst flyttar in i mitt huvud. En obehaglig och gripande historia rullas upp om en transsexuell ung man som slits i sitt inre utan att få någon förståelse eller hjälp utifrån. De från början så plottriga och lite slumpmässiga scenerna har plötsligt blivit del av den obarmhärtiga resa som Container är. Det går inte att beskriva tydligare än så här. Jag kan inte återberätta Container för er. Den måste nog upplevas.

Är det en viktig och angelägen film? Svårt att säga. Eftersom den är så pass egen och svår i berättandet kommer den knappast att nå ut till en stor skara. Vad jag kan säga är att den tog mig väldigt hårt och jag är väldigt glad att jag såg den, detsamma gäller för min kompis som var med. Men kan jag rekommendera den till just dig? Det kan jag inte svara på...

krufo 18 har röstat

av krufo