Betyg idag: 1 806 Besökare idag: 6 473

Recension av Coraline och spegelns hemlighet

Regissör: Henry Selick
År: 2009
13/6 2009
Recenserad av bmo
I
Coraline och spegelns hemlighet tar regissören bakom The Nightmare Before Christmas, Henry Selick, med oss på ännu ett dockanimerat äventyr. Coraline har flyttat med sina föräldrar till ett gammalt hus på landet. Medan hennes föräldrar sitter och stirrar in i sina datorskärmar hela dagarna och verkar blinda för sin dotter så gör sig tristessen påmind. Coraline försöker sysselsätta sig och leker i huset när hon en dag hittar en liten dörr som leder till en parallellvärld. Där är hennes föräldrar är kärleksfulla och uppmärksamma. Allt verkar frid och fröjd och Coraline spenderar mer och mer tid i den parallella världen. Efter ett tag börjar dock orosmolnen hopas och det går upp för Coraline att den parallella världen kanske inte är så perfekt ändå.

Coraline och spegelns hemlighet är en otroligt vackert visuell film med en lite kantig men otroligt charmig värld. Dockanimerade Corpse Bride (som jag tycker mycket bra om) är lite snyggare men Coralines handling är mörkare, mer skrämmande och mer engagerande och det är helt enkelt en lite bättre film. Coraline och spegelns hemlighet rör upp gamla känslor från barndomen när jag läste en vackert illustrerad version av Pinocchio. Känslor av en sorts hopplöshet, en tyngd och ett allvar. En känsla av att det inte var säkert att det skulle ordna sig. Känslorna denna bok gav mig har sällan återkommit sedan dess, men nu när jag såg Coraline kom de tillbaka och även om det var känslor av obehag så var det en välkommen återkomst.

Det är väldigt uppfriskande att en film som är tillåten från elva år och handlar om en ung flicka tillåts vara så mörk. Filmen vågar skrämma och det utan comical reliefs. I Coraline och spegelns hemlighet är världen inte Disneyfierad och istället bjuds vi på ett svart allvar bakom. Filmen är som sagt mörk men det utan att vara för tung. Coraline och spegelns hemlighet är något av det bästa jag sett hittills i år och betyget ges med ett plus i kanten. Se. Nu!

bmo 11 har röstat

Apocalypto

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho