Recension av Corpse Bride

Regissör: Tim Burton, Mike Johnson (I)
Ã…r: 2005
13/2 2007
Recenserad av Camla
Ä
r det skillnad på att leva och att vara vid liv? Såklart det är.
Corpse bride är en icke-traditionell kärlekssaga som ger uttrycket "älska varandra tills döden skiljer er åt" en helt ny innebörd. Den är animerad i riktig Tim Burton anda och tar dig med på ett äventyr bortom dina vildaste fantasier.

Filmen utspelar sig i 1800 talets viktorianska England, där ett arrangerat äktenskap mellen Viktor Van Dort (Johnny Depp) och Viktoria Everglot (Emily Watson) inte riktigt blir som det var tänkt. En melankolisk stämning, dystra färglösa miljöer tillsammans med alla regler och Viktorias gestapo-lika föräldrar för tankarna till döden snarare än livet.

Viktor har svårt att memorera sina bröllopslöften och beger sig till skogen för att öva. Då råkar han väcka Corpse bride, Emily (Helena Bonham Carter) till "liv". Emily som blev mördad på sin bröllopsdag har likt Törnrosa legat i djup sömn mittemellan livet och döden i väntan på en ny friare innan hon kan vandra vidare. Emily tar med sin nye make Viktor till dödsriket, där det svänger rejält till Danny Elfmans musik. Där är allt färgglatt, festligt och raka motsatsen till det såkallade "livet". Här får tjejer spela piano, festa, skratta och ha roligt. Viktor fastnar mellan dessa två världar. Triangeldramat är ett faktum och detta är upptakten till ett äventyr du aldrig tidigare skådat.

Här skildras olika kvinnoroller, Emily som den passionerade kvinnan, Viktoria den regelrätta och sofistikerade. Föräldrarnas relationer kan jämföras med Selma och lilla Fridolf. Corpse bride känns som en riktig spelfilm och är väldigt levande. Ett grymt bra arbete med dockor och animationer skapar en känsla av att man är på plats. Den är dock lite för kort, men Burton kommer undan med det för att det är han. Det konstanta skämtandet i dödsriket om diverse dödsorsaker är riktigt fyndigt. Ett väldigt välskrivet manus. Goth-romantikern Tim Burton har lyckats igen. Han har förtrollat mig med sin magi och gjort en av 2005 års bästa filmer. Corpse bride är en vacker kärlekssaga med ett ännu vackrare slut som man kommer vilja se om och om igen.

Camla 6 har röstat

av Camla