Recension av Crash

År: 2004
20/10 2005
Recenserad av othis
P
aul Haggis (f. 1953) är amerikansk tv-veteran och manusförfattare med rader av avsnitt i serier som "LA Law" och "Loveboat" på sitt samvete. Haggis inledde sin karriär redan år 1975, men har först för något år sedan övergått från tv till vita duken. Övergången har varit en konstnärlig framgång; Haggis har haft sitt finger med i spelet i två av den senare tidens mest intressanta Hollywoodfilmer. Haggis skrev manus till Clint Eastwoods boxningsdrama "Million Dollar Baby" och regidebuterade med "Crash", en av de intelligentaste Hollywoodfilmer på många år.

"Crash" tar avstamp i en seriekrock på en motorväg i Los Angeles, en seriekrock där också raser, kulturer och etniciteter kolliderar på många plan. Titeln "Crash" syftar därmed snarare på raden av kulturkrockar än den plåt som knycklas på motorvägen.

Säger man ”rasfördomar” och ”Los Angeles” tänker förmodligen de flesta på polisbrutalitet riktad mot svarta. Visst – den aspekten finns med i "Crash", men Haggis lösgör sig hastigt från fördomarna om fördomarna, växlar perspektiv flera gånger och blottar en komplex väv av dolda verkligheter som gång på gång lurar tittaren och ställer allt på huvud. Den vita rasistens attityd kommer i ett förklarat sken och han själv framstår plötsligt som hjälte, den svarta rasisten konfronteras med andra svarta verkligheter, idealisten begår illdåd, den svarta chefen mörkar den vita snutens övergrepp för att skydda sin karriär.

Gång på gång krockar fördomar, attityder och förväntningar, och i ett samhälle som Los Angeles är steget från upptrappning till ett avlossat skott aldrig långt. Gång på gång visar Haggis också på att konflikterna i själva verket ligger mellan individer, det är inte raser och etniska grupper som står emot varandra. I myllret konflikter finns trots en upptrappning mot slutet av filmen också frön till försoning och förståelse.

"Crash" är en film som inte öppnar sig med de första scenerna; Haggis vågar göra det lite svårt för tittaren och har skapat ett fragmenterat berättande där episodernas inbördes betydelse öppnar sig först så småningom, ungefär som om man skulle se en intrikat klippt slow motion-upptagning av en exploderande glödlampa visad baklänges. Obegripliga splitter samlas så småningom till begripliga konturer – i detta fall om och om igen, i nya skepnader. Haggis sätt att berätta liknar den gamle mästaren Robert Altmans, "Crash" är också en film för den som gillade "Magnolia".

Kompositionen är genial, det finns planteringar man inte ens anar är planteringar och sammankopplingar som känns rent magiska. Filmens cykliska uppbyggnad gör att slutet knyter an till början och ger den inledande gåtan en helt oväntad lösning. Det vilar också något av Paul Austers tro på slumpens betydelse över filmens människoöden. "Crash" måste rimligtvis räknas som en av årets bästa filmer.

othis 34 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.