Recension av Crimson Peak

År: 2015
16/10 2015
Recenserad av August Dellert
C
rimson Peak är den senaste storfilmen från regissören Guillermo del Toro, känd för filmer som Pans Labyrint, Hellboy och Pacific Rim. Men Crimson Peak är en mer sparsmakad och klassisk filmupplevelse än del Toros senaste alster. Det är en 3D-lös spökhistoria med långsamt tempo som påminner om filmer som Sjätte Sinnet och The Shining.

Filmen utspelar sig på 1800-talet och centrerar kring den unge amerikanska författaren Edith Cushing (Mia Wasikowska) som både ser spöken och skriver spökhistorier. Hon är en egensinnig och envis kvinna som snabbt faller för den mystiske engelsmannen Thomas Sharpe (Tom Hiddleston), trots sin fars protester. Det finns något mörkt och kusligt kring Thomas och hans närstående syster Lucille (Jessica Chastain). Efter en olycka drabbar Ediths familj så reser hon med Thomas och Lucille till syskonens förfallna villa i England. Detta enorma hus är som en filmkaraktär i sig självt och känns som ett tvättäkta spökhus. Det finns inte mycket mer jag kan säga om handlingen utan att avslöja för mycket men räkna med romans, drama, spänning och en hel del blod.

Den som förväntar sig renodlad skräck kommer dock bli besviken då Crimson Peak är mer som en tät thriller med en del övernaturliga inslag. Personligen så hoppades jag på mer fantasy-element i stil med Pans Labyrint, men jag förstår nu i efterhand att del Toro inte försökte gå i sina egna fotspår utan valde istället att göra något mer traditionellt.

Crimson Peak är en stämningsfull, välspelad och kuslig spökhistoria som sitter fint att se så här under Halloween-tider. Trots att den inte lever upp till genrens storheter, eller regissörens bästa för den delen, så är den klart sevärd för alla som lockas av konceptet.

August Dellert 5 har röstat

av August Dellert