Recension av Crocodile Dundee – en storviltjägare i New York

År: 1986
18/12 2004
Recenserad av billybob
C
rocodile Dundee är en skön och rolig film.

Vi får följa Mick Dundee (Paul Hogan). Han har nyligen överlevt ett krokodilangrepp. Därför vill Sue Charlton (Linda Kozlowski) gör ett reportage om honom. Hon är journalist och reser till Australien från New York.

Sue får följa med Mick ut i "The Outback". De vandrar några dagar för att komma till platsen för angreppet. Sue väljer att fråga Mick om han skall följa med henne till New York. Mick går med på att göra det, fast han har aldrig varit någonstans, inte ens till någon stad.

Paul Hogan och Linda Kozlowski är bra i sina roller. De känns äkta och de presterar bra.

Handlingen är faktiskt bra och den känns nyskapande om man ser till när filmen producerades, nu i efterhand så har det kommit många filmer som bygger på temat. Alltså som handlar om någon person från landet som kommer till storstaden. Samt de förväxlingar som då kan uppstå.

Produktionen är väl inte så bra, men man får ju ha i åtanke att filmen producerades 1986. Jag tycker dock att de hade kunnat skrapa fram lite extramaterial till DVD-utgåvan.

Det här är en klassiker som jag anser vara nödvändig, därför blir det en trea i betyg. Bra skådisar, som sagt, och ett stort underhållande äventyr. Jag skulle verkligen vilja se mer av Peter Faimans filmer, men det finns inte många, och just denna film är väl den som regissören är känd för.

Rollywood 1 har röstat
billybob 6 har röstat