Recension av Crocodile Dundee II

Regissör: John Cornell
Ã…r: 1988
Antal visningar (2061)    Forumdiskussion (0)
1/6 2009
Recenserad av Rollywood
H
är kommer uppföljaren till klassikern Crocodile Dundee. Vi får ännu en gång träffa den australiensiske storviltsjägaren Mick Dundee (Paul Hogan) och hans amerikanska flickvän Sue Charlton (Linda Kozlowski). Denna gång hamnar de verkligen i knipa när de kommer i konflikt med en knarkkung.

Sues före detta man blir dödad när han hittar bevis för ett mord. Men han hinner skicka bevisen till Sue i New York. Nu får Sue och Mick en drös bovar och banditer efter sig som är villiga att gå hur långt som helst för att få tillbaka bevisen.

Precis som i första filmen så utspelar sig halva handlingen i New York och andra halvan i Australien. Men denna gång börjar vi i New York eftersom den här filmen tar vid där den första slutade. Sue och Mick har precis flyttat ihop och Mick har en fruktansvärd hemlängtan.

Även denna gång är Paul Hogan en av männen bakom manuset till filmen. Dock med en helt ny regissör. Istället för Peter Faiman som gjorde första filmen så tar nu John Cornell vid. Ingen av dem mer känd än den andre. Men även denna film, likt den första, blev nominerad till Oscar för bästa manus.

I första filmen var det väl många som uppskattade scenen där Linda Kozlowzki tar av sig och badar i string. Något liknande ser vi inte här. Kanske ansåg man att hon fått för många år på nacken när den andra filmen gjordes 1988. Hon var ju faktiskt hela trettio år när filmen spelades in. Jag tycker faktiskt i det stora hela så är filmen ganska lik den första. Det händer inte speciellt mycket utmärkande eller nytänkande. Så det är mest ett försök att tjäna mer pengar på samma koncept. Inte något konstnärligt filmskapande. Detta sänker betyget avsevärt.

Även om skådespelarna säkert kan vara lämpade för just de här rollerna till en ganska rimlig grad så är det inga stjärnor vi talar om. I och för sig kan man ju inte låta bli att tycka om John Meillons karaktär Walter Reilly. Men huvudkaraktärerna, speciellt Sue Charlton, är ganska tråkigt skrivna för filmen.

När alla faktorer är medräknade så kan betyget tyvärr inte bli speciellt högt. Eftersom den är något av en kopia av första filmen så finns det inte mycket som imponerar. Ändå har den en underhållande karaktär så jag ger den en stark tvåa.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard