Recension av Crouching Tiger, Hidden Dragon

År: 2000
15/7 2004
Recenserad av billybob
F
ilmen handlar om en krigare som inte längre vill strida, om hans legendariska svärd som många vill ta över och om kvinnan han inte kan berätta att han är kär i.

Detta var en av filmlivets största besvikelser! Är sedan barnsben helt såld på allt vad karate, kung fu och ninja-filmer heter. Detta skulle då vara en storfilm inom nämda genrer, med andra ord ett måste för mig! Döm av min besvikelse då den så kallade fightingen består av en massa hoppande och svävande! Som fantast utav dylika filmer har jag inte särskilt höga krav på vad gäller trovärdigheten i en film, Hjälten får gärna spöa 72 utan sina fiender med lite häftiha slag och sparkar. Det är helt okej, han är ju trots allt en mästare, men... NÄr folk springer i luften, hoppar 40-50 meter utan mellanlandning då blir det lite för bra för mig. Visst, det är snyggt gjort och många scener är hänförande vackra men det var inte alls vad jag förväntade mig och jag var tvunget att rannsaka mitt inre för att inte såga den här filmen totalt i ren besvikelse. Gillar man vackra filmer är den här helt säkert sevärd, men söker man efter action och häftiga "sparka ner folk"-scener så finns där en uppsjö utav bättre alternativ.

Jubei 8 har röstat
billybob 21 har röstat